M1 autópálya Tatabánya – Budapest, mi lesz veled?

Csak nevében autópálya a Tatabánya Budapest közötti szakasz. Négy öt helyen, több kilométer hosszan 100 km/órás sebességkorlátozás van, mégpedig a rossz útminőség miatt. A forgalom ezen az útszakaszon az utóbbi időben rettenetesen megnövekedett, a sebességkorlátozások csak növelik a problémát. Nyilván a közlekedési tábla olcsóbb, mint az új aszfaltozás.

1994 óta járok Budapestre dolgozni. A szubjektív véleményem alapján legalább tízszeresére nőtt a forgalom ezen idő alatt. Autó autó hátán, néha az az érzésem, hogy Tatabányán a Győri úton vagyok, a délutáni órákban. Nos, ott nagyjából ekkora a forgalom.

A legkisebb koccanás esetén 10-15 km hosszú torlódások keletkeznek, 1-1,5 órával meghosszabbítva az amúgy 45 perces utat. És ezek mindennaposak. Míg régebben talán havonta/ kéthavonta volt ilyen eset, ma már hetente van legalább kettő. Ehhez jön hozzá az út toldozása-foltozása, esetleg egy-két műszaki újdonság beépítése (útdíj, kamerák stb).

Gyakori látvány az úttesten a foltban a folt. Ilyenkor a már megfoltozott úttest kap újabb foltot a foltra. Ez a mai magyar pecsvörk.

Sok kérdés merülhet fel. Mire szedik az autópálya díjat? Mert erre a szolgáltatásra nem lehetne. Mikor lesz rekonstrukció? Pártunk és államunk az olimpiához kötötte a bővítést és rekonstrukciót. Most, hogy az olimpiának lőttek, az autópálya sem lesz felújítva? Emlékeim szerint a népszavazást kezdeményező aktivisták csak az olimpiára koncentráltak, a közúti közlekedés korlátozása nem szerepelt a terveikben.

Pedig ez az út az ország egyik ütőere. Győr, Tatabánya, de még sok nagy ipari centrum forgalma is ide jön fel, innen látják el a nagy központokat áruval és nyersanyaggal. Az ipari termelés növekedése függ a közlekedés lehetőségétől. Mi lesz, ha egy nap működésképtelenné válik az útpálya? Építünk helyette stadiont, vagy rendezünk valamilyen világeseményt? Cirkuszt adunk és kenyeret! Vagy inkább csak cirkuszt, kenyér nélkül.

Azt tudjuk, hogy ez az út hová vezetett. Ma is oda vezetne. És most már nem is csak az M1-esről beszélek.

Fekete Miklós