1 milliárd euró értékű beruházás révén valósulna meg a gyorsvasúti kapcsolat Ferihegy repülőtér és a város között.


Kétszer háromsávos gyorsforgalmi út is épülne a repülőtér és a főváros között, a költségeket 200 milliárd forintra teszik.

A következő évtizedben a kormány ambiciózus terveket sző a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér fejlesztésére, összesen 1000 milliárd forint (2,5 milliárd euró) értékben. Ezt a jelentős beruházást Lázár János építési és közlekedési miniszter, valamint Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter osztotta meg a nyilvánossággal egy Ferihegyen tartott sajtótájékoztató keretében.

A beruházások egy része koncesszió keretében illetve hitelből valósul meg, csak a közúti beruházások érintenének költségvetési pénzeket. A közúti beruházás keretében kétszer háromsávos gyorsforgalmi út épülne a repülőtér és a főváros között, a tervek szerint az építés tendereztetésére 2026 második felében - vagyis már a következő kormányzati ciklusban - kerülhet sor, már ha egy következő kormány is támogatja a fejlesztéseket. A költségeket 200 milliárd forintra teszik.

A tervek alapján

Egy 1 milliárd eurós, körülbelül 400 milliárd forint értékű beruházás keretében végre megvalósulna a gyorsvasúti kapcsolat Ferihegy repülőtérrel.

Az elfogadott elképzelés alapján a Kőbánya-Kispest és Monor közötti vasútvonalból kiágazó új, 27 kilométeres, kétvágányú pálya épülne. Ez a fejlesztés nem csupán a ferihegyi járatok számára jelentene előnyt, hanem minden menetrendszerinti személyszállító vonat számára elérhetővé válna. Ennek következtében közvetlen kapcsolat létesülne Szolnok, Debrecen, Székesfehérvár, valamint Győr irányába. A kormány döntése értelmében...

az új 27 kilométeres vasútvonal építését és üzemeltetését 30-35 éves koncesszióba adnák, a nemzetközi tender nyertesének kellene gondoskodnia a finanszírozásról is.

A kormány egy fillér közpénzt sem szán a beruházásra, a hitelek és az üzemeltetés költségeit a 3000-4000 forintra becsült ferihegyi vasúti jegybevételekből és a pályahasználati díjakból kell kigazdálkodnia a reménybeli nyertesnek. A repülőtér területén - a föld alatt - új vasúti megálló épülne. Ide futna be az összes vonat, így akár 5-10 percenként is érkezhetnek járatok a belvárosból vagy a vidéki nagyvárosokból. A tervek alapján

az új vasúti szakasznak 2034-35-re kell elkészülnie, amikorra megépülhet a régóta tervezett Ferihegy 3-as terminál.

A ferihegyi gyorsvasút projektje már közel két évtizede szerepel a terveink között, és ha sikerül megfelelő befektetőt találni, akkor végre megvalósulhat. Nagy Márton kiemelte, hogy a leendő koncesszió nyertese vállalja a teljes kockázatot, és mivel nemzetközi pályázatot hirdetnek, a nemzetközi banki finanszírozás esetében nem merülhetnek fel olyan jellegű kockázatok, mint amilyenek a 35 éves autópálya-üzemeltetési tender kapcsán felmerültek, amelyet jelenleg is vizsgál az Európai Bizottság.

Mészáros Lőrinc és Szíjj László könnyedén elveszítheti a 35 évre szóló sztrádakoncessziót.

A kormány hasonló döntést hozott a ferihegyi 3-as terminál fejlesztésének elindításáról is. Az új kiszolgáló egység 2034-35-re fog elkészülni, és évente 20 millió utas fogadására lesz képes, ezzel megduplázva a légikikötő kapacitását. A projekt várható költsége 1 milliárd euróra rúg. A Budapest Airport Zrt. valósítaná meg a beruházást banki hitelek révén, így a projekt nem igényelne közvetlen költségvetési forrást, még akkor sem, ha a repülőtér üzemeltető cégének 80%-a állami tulajdonban van.

Nagy Márton kifejtette, hogy a kormány hosszú távon fontolóra venné egy vidéki cargo-reptér létrehozását, azonban jelenleg ez a téma nem szerepel a napirenden. Ezzel szemben született egy döntés arról, hogy egyetlen holdingba integrálják a Budapest Airport Zrt.-t, a légi forgalmi irányításért felelős HungaroControl Zrt.-t, valamint a sármelléki és debreceni repülőtereket üzemeltető vállalatokat. Az integráció célja a tudásmegosztás elősegítése, valamint a vidéki repülőterek hatékonyabb üzemeltetése és fejlesztése - tette hozzá Nagy Márton.

Október végéig üzemanyag-ellátási problémákra lehet számítani Ferihegyen, mivel a reptérre vezető út felújítása és bővítése folyamatban van. Az Orbán-kormány álláspontja szerint az út nemcsak balesetveszélyes, hanem hazánk nemzetközi hírnevét is negatívan befolyásolja.

Related posts