A MÁV számára eddig 18 millió forintos költséget jelentett a pünkösdi közlekedési zűrzavar, amely során 55 ezer jegy árát részben vagy teljesen visszatérítették.

A hétvégén bekövetkezett közlekedési zűrzavar következtében a MÁV szinte annyi pénzt térített vissza az utasoknak, mint amennyi a június 1-jén bevezetett késési biztosítás keretében eddig összesen kifizetésre került más esetekben.
- derült ki a társaság válaszából, amelyet a HVG kérdésére küldtek.
A MÁV június 1-jén indította el az új intézkedést, amely lehetővé teszi, hogy a 20 percet meghaladó késések esetén a jegy árának felét visszatérítsék az utasoknak. Azonban a pünkösdi hétvégén, amikor a Budapest-Balaton fővonalon jelentős zavarok léptek fel, külön bejelentést tettek: az érintett utasok ezúttal a teljes jegyárat visszakapják.
"A késési biztosítás június 1-i bevezetése óta mintegy 45 ezer jegy árának a fele, 10 ezernek pedig a 100 százaléka került visszatérítésre, ez utóbbi a már említett szombati napra vonatkozik. Összesen 36 millió forint feletti összeget fizettünk ki késési biztosításként, ennek közel a fele a pünkösdi hosszú hétvégével volt összefüggésben" - közölte a vasúttársaság.
A vonatok leállása miatt több mint 300 buszt és sofőrt rendeltek ki. A MÁV ezzel kapcsolatban csak annyit árult el, hogy a szombatról vasárnapra tartalékba rendelt buszok költségeit a vasúti közszolgáltatási szerződés keretében számolják el. Az úgynevezett erősítőbusz-flotta 200 járművén kívül további körülbelül 100 Volánbuszt is mozgósítottak.
A Volánbusz munkavállalói különféle juttatásokra voltak jogosultak, amelyek a munkakörük alapján változtak. Dobi István, a Szolidaritás Autóbusz-közlekedési Szakszervezet elnöke elmagyarázta, hogy azok, akik normál beosztásban dolgoztak, az alapbérüket kapták meg. A pihenőnapjukon behívott sofőrök dupla bérre, míg a szabadnapjukon dolgozó kollégák 50%-os pótlékra számíthattak. Azonban nem áll rendelkezésre információ arról, hogy a körülbelül száz volános sofőr közül pontosan hányan tartoztak az egyes juttatási kategóriákba.
A pótlóbuszok egy része különböző megyékből érkezett, így a teljes utazási költség pontos meghatározása nehézkes.
A vészhelyzet kezelésével kapcsolatban kritikák fogalmazódtak meg. Meleg János, a Vasutasok képviseletében, valamint Barsi Balázs, a Mozdonyvezetők Szakszervezetének elnöke úgy vélik, hogy a MÁV Országos Haváriaközpontja túlzottan sok buszt vezényelt a helyszínre, és a beavatkozás szakmai szempontból megkérdőjelezhető volt. A vasúttársaság maga is elismerte, hogy "az utasok egy része nem szívesen vette igénybe a felkínált alternatív közlekedési lehetőségeket."
Egy házon belüli kutatás alapján kiderült, hogy a Volán sofőrök csupán az állományuk körülbelül 20%-a vett részt aktívan utasok szállításában. A többiek jellemzően a járműveikben várakoztak, gyakran nem a legkedvezőbb körülmények között.
Meleg János azt is hozzátette: "hiszen a közlekedés elsődleges szempontja a megbízhatóság, az ár másodlagos. Senkit sem vonz, hogy féláron késhessen - mindenki elfogadja a szabott árat, ha azért megbízhatóan, időre, pláne kulturált körülmények között célba juttatják."