Eddie Vedder, a 60 éves rocklegenda, nem csupán a Pearl Jam frontembereként és az "Út a vadonba" című film zeneszerzőjeként vált ismertté. Zene és színészet mellett Vedder mélyen elkötelezett a környezetvédelem és a társadalmi igazságosság iránt is, valam


Sosem fogom elfelejteni azt az első alkalmat, amikor a Pearl Jam Alive című videóját megpillantottam. Talán 17 éves lehettem, éppen a lázadó korszakom leghevesebb éveit éltem, amikor a VH1 bemutatta ezt a rendkívül szabad szellemű, energikus bandát. A felvétel 1991-ben készült, de 2011-ben is ugyanolyan erővel hatott rám. Ennek az érzésnek a titka talán Eddie Vedderben rejlik, aki több mint csupán egy lenyűgöző frontember: ő a "szomszéd fiú" karakterét magában hordozva rockikonná, aktivistává és forradalmárrá vált. Olyan emberré, aki tudja, hogy a véleménye számít, és aki tudatosan választja meg, milyen ügyek mellé áll. Takács Dalma írása emlékeztet minket a ma 60 éves Vedder jelentőségére.

1964. december 23-án, a hófödte Chicago szívében, a város lakói már a karácsonyi ünnepekre készülődnek. Két fiatal, Karen Lee Vedder és Edward Louis Severson azonban éppen egy másfajta csodára koncentrál: életet adnak kisfiuknak, Edwardnak. Az újszülött, aki állítólag a nyolcadik gyermek a családban, hét befogadott testvére mellett érkezik a világra, akiket szüleik hivatásos nevelőszülőként fogadtak be. De az idillikus családi kép gyorsan árnyékot kap: Edward szülei néhány hónap múlva elválnak, és az édesanyja hamarosan új partnerre talál Peter Mueller személyében. Edward sokáig azt hiszi, hogy Peter az igazi apja, ami összezavarja a kisfiú identitását és családi kapcsolatait. A karácsony varázsa helyett így vár rá a felnőtté válás rögös útja.

Eddie kamaszéveinek nagy része Kaliforniában telik, ahol a napsütés és a hullámok mellett a rockzene szenvedélye is formálja életét. Ez az állam igazi paradicsom egy olyan fiatal számára, aki a szörf és a zenekultúra iránt rajong. Ebben az időszakban ismerkedik meg azokkal a zenekarokkal, amelyek mélyen befolyásolják a világnézetét, zenei ízlését és saját identitását. Minden egyes akkord és dallam egy új lehetőséget kínál számára, hogy felfedezze önmagát és a körülötte lévő világot.

Amikor körülötte nem volt senki, a The Who, a The Doors és Neil Young zenéjében találta meg a társaságot - hiszen sznob iskolatársai közül egyikkel sem tudott igazán kapcsolódni.

Az osztálytársaim egy napon kiselőadást kezdtek tartani a „nagybetűs életről”. Ekkor egy kicsit felháborodtam, és megkérdeztem: "Tényleg kíváncsiak vagytok a valóságomra?" Azzal kinyitottam a hátizsákomat, amelyet mások általában füzetekkel és ceruzákkal töltenek meg. Én viszont benne a számláimat, a villanyszámlát és a lakbért őriztem. Ez volt az én valóságom 17 éves koromban.

"Magányos pillanatokban éltem, csupán a zene nyújtott társaságot."

Ezen pedig az sem segített, hogy miután a szülők elváltak, Edward számára világossá vált, hogy a férfival, akit saját apjaként szeretett, sosem csordogált azonos vér az ereikben. Édesapja az a bizonyos Severson, akit gyerekkorában családi barátként mutattak be neki - ám sajnos már nem él. Eddie ekkor írta meg az ikonikus Alive-ot, ami a Jeremy, a Black és az Even Flow mellett a legnagyobb ismertséget hozta el a bandájának. De ehhez azért még kellett némi idő.

Eddie tehát hamarosan rátalált a saját ösvényére: levált szülei befolyásáról, és alkalmi munkákból, például drogériákban és kidobóként kereste a kenyerét. Vezetéknevét az édesanyja után Vedderre változtatta, miközben lelkesen dolgozott első demóin. San Diegóba költözve számos zenekarban megfordult, többek között az Indian Style-ban, ahol nem más, mint Brad Wilk, a Rage Against the Machine és az Audioslave későbbi dobosa is ott volt mellette. Ezt követően a Bad Radio nevű formációban zenélt, amelyet a Red Hot Chili Peppers stílusa inspirált.

Ez utóbbi talán a legnagyobb ugródeszkáját jelentette Eddie számára. Jó barátságot ápolt a Chili dobosával, Jack Ironsszal, akinek a véleményét gyakran kikérte a zenéjéről, beleértve a későbbi projektjét, a Pearl Jamet is. Hogy ez az út merre vezetett, azt inkább Anthony Kiedis mesélje el helyettem:

"Jack megkért, hogy hallgassunk meg egy szalagot egy új zenekartól, amelynek Eddie Vedder volt az énekese, Jack egyik cimborája. Akkor ismerkedtek meg, amikor Eddie egy olyan bandának volt az énekese, amely Chili-feldolgozásokat játszott, és tulajdonképpen engem utánzott. Annak idején még technikusként is dolgozott nekünk, amikor San Diego környékén koncerteztünk. Pearl Jamnek hívták az új zenekarát. Meghallgattuk a kazettát, de nem jött be, akkoriban zeneileg nagyon sznobok voltunk.

A fiúk azonban valóban hitelesnek és különlegesnek mutatkoztak, ezért boldogan vállaltuk el a szívességet Jacktől, és magunkkal hoztuk a Pearl Jamet, hogy ők nyissák meg a koncertet.

A Pearl Jam gyors felemelkedése figyelemre méltó volt. Debütáló albumuk, a Ten (1991) azonnal a grunge mozgalom egyik kulcsszereplőjévé tette őket, és nem sokkal később a Nirvana, a Soundgarden és az Alice in Chains mellett emlegették őket. Az olyan dalok, mint az Alive, a Jeremy, az Even Flow és a Black hamarosan az X generáció himnuszává avanzsáltak: Vedder és csapata olyan érzéseket – haragot, kilátástalanságot és szabadságvágyat – közvetített, amelyekkel a 90-es évek seattle-i fiataljai könnyedén azonosulni tudtak.

2007-ben Vedder egy különleges szólólemezt mutatott be, amelyben még ukulelén is játszott! Ezáltal azok, akik esetleg valamilyen okból nem találkoztak a Pearl Jam zenéjével, biztosan ismerik ikonikus dalait az "Út a vadonba" című film által, amelyért Golden Globe-díjat is kapott.

A népszerűséghez persze nagyban hozzátett Eddie karaktere is. Zárkózottságával és őrültségével egy egész korosztály rezonál(t). Egyes források szerint Eddie az első koncertjein olyannyira zavarban volt, hogy vagy álarcot viselt, vagy festett lencséjű napszemüveget húzott, hogy ne lássa közönségét, de az még a későbbiekben is megesett, hogy koncert közben inkább hátat fordított a rajongóknak. Ugyanakkor, rövid időn belül védjegyévé vált finoman szólva is látványos színpadi jelenléte:

elképesztő ügyességgel mászott fel a színpadi oszlopokra, artistákat megszégyenítő eleganciával mozgott végig a világítási rácsokon.

A legmerészebb előadását az 1992-es Pinkpop fesztiválon valósította meg, amikor is egy körülbelül 8 méter magas kameradaru csúcsáról vetette magát a lelkes közönség közé. Az esemény igazi adrenalinfaktort hozott, és a rajongók számára felejthetetlen élményt nyújtott.

Vedder a seattle-i grunge világában igazi otthonra lelt, hiszen legjobb barátja hamarosan Chris Cornell lett. Emellett Kurt Cobainnel is szoros kapcsolatot ápolt, bár sokan úgy vélik, hogy közöttük folyamatos rivalizálás zajlott. Azonban Eddie a mai napig mély tisztelettel emlékezik a fiatalon elhunyt legendára, és sajnos Chris Cornellről is.

Bár Eddie hirtelen népszerűségre tett szert, antikapitalista, punk mentalitásával mindig is ambivalensen viszonyult a hírnévhez és a mainstream médiához. A Pearl Jam különösen kiállt az elveik mellett: nem csupán azzal sokkolták a közönséget, hogy a Vs. című albumuk dalaihoz egyetlen videóklipet sem készítettek, hanem a Ticketmaster jegyértékesítő céggel is összetűzésbe kerültek. Ez utóbbi esetben a magas jegyárak és az exkluzív arénaszerződések miatt fejezték ki elégedetlenségüket, ezzel is hangsúlyozva, hogy nem akarnak a kereskedelmi érdekek áldozatául esni.

Az énekes-gitáros nem csupán a zenei világban fejezi ki véleményét, hanem bármely politikai vagy társadalmi problémával kapcsolatban, ha igazságtalanságot észlel. Szenvedélyes természetvédő, aki szörfözés révén elkötelezett a tengerek, óceánok és strandok megóvása iránt. Kiemelten fontosnak tartja a fegyvertartás szigorítását, és rendszeresen kifejti álláspontját a női jogokkal kapcsolatban, különösen az abortuszhoz való jog ügyében. 1992-ben a Spin magazinnak adott interjújában világosan elmondta, hogy személyesen is érintett a témában, és pontosan tisztában van azzal, hogy egy nem tervezett gyermek érkezése milyen mértékben befolyásolta volna a karrierjét.

"Ma ünnepelné a tizedik születésnapját a gyermekem. Valószínűleg nem itt, Glasgow-ban tölteném az időmet. Talán nem is lennék ebben a zenekarban, vagy éppen nem járnék mostanában."

- Általában nem azok hozzák a döntéseket az abortuszkérdésben, akiknek ezzel élniük vagy meghalniuk kell. [...] Ez nem játék. Ez nem vallási lelkesedés. Ez egy nő jövője. És nemcsak női ügy, de emberi jog is"

- fejtette ki akkor.

Ezek mellett számos egyéb ügy érdekében is szervezett jótékonysági koncerteket: ő is hozzájárult ahhoz, hogy 2011-ben végre szabadlábra helyezzék a gyilkossággal tévesen megvádolt West Memphis Three tagjait. Feleségével, Jill-lel közösen egyesületet alapítottak, amely a ritka bőrbetegség, az epidermolysis bullosa gyógyításának kutatására összpontosít. 2006-ban pedig a Pearl Jam többi tagjával együtt létrehozták a Vitalogy Foundation nonprofit szervezetet, amely programjaival a környezetvédelmet, az egészségügyet és az oktatás fejlesztését támogatja.

Ezért hát világosan látható, hogy bár a Pearl Jam zenéje tette őket ikonikus figurákká, a közösségük és az összetartozásuk sokkal mélyebb, mint csupán egy zenekar keretein belül. A 34 éve működő, 11 stúdióalbummal rendelkező formáció tagjait nem csupán a grunge zene iránti szenvedély köti össze, hanem a közös céljaik és a tettvágy is. Vedder egy interjú során így fejtette ki ezt a különleges köteléket:

"Ez nem kompromisszum köztünk, sokkal inkább elfogadás. Elég érettek vagyunk most már ahhoz, hogy elfogadjuk egymást, és elfogadjuk azt, merre növekedtünk. Már kevésbé vagyunk territoriálisak. Mindenki érzése meghallgattatik."

Related posts