A Red Bullnak végleg felfedte titkait, míg az egyetlen lehetősége elúszott a McLaren számára? | M4 Sport

Engedte, hogy a Red Bull belepillanthasson a titkaiba egy kulcsfontosságú pillanatban, ezzel kockára téve a McLaren egyetlen győzelmi lehetőségét a Japán Nagydíjon? Vagy csupán a csapaton belüli eddig előnyként emlegetett egyenlőség ütött vissza?
A vasárnapi Japán Nagydíj egy rendkívül monoton versenyt hozott, ahol a várakozásokkal ellentétben az izgalmak elmaradtak. Az előzések száma minimálisra csökkent, a gumik szinte alig viseltek magukon nyomot, és mindössze egy kiállásra volt szükség a verseny során. Ezáltal a körülmények nem kedveztek a jelentős különbségek kialakulásának. A Szuzukai pálya sajátosságai, köztük a csupán egy DRS-zóna, tovább nehezítették az előzéseket, ami miatt a verseny szinte eseménytelenül telt el.
A McLaren versenyzői is megtapasztalták ezt. Lando Norris és Oscar Piastri lényegében az egész versenyt lőtávolon belül abszolválta a pole pozícióból induló Max Verstappenhez képest, mégsem tudták igazán veszélyeztetni a győzelmét. A leintés után mindketten azt mondták, az időmérőn vesztették el a futamot, Norris viszont tett egy kritikus észrevételt: meg sem igazán próbáltak stratégiai úton a címvédő elé kerülni.
Ebből a szempontból a McLaren talán nem volt túl agresszív. A 20. körben elsőként nem a második Norrist, hanem a harmadik Piastrit hívták ki kereket cserélni. Andrea Stella csapatfőnök elmondása szerint azért, mert a 19. körben George Russell döntötte a dominókat, és muszáj volt reagálniuk rá. Miközben azonban ezt tették, eljátszották az egyetlen esélyüket Norrisszal: meg sem próbálhatták az elévágást vele Verstappen ellen, mert Piastri kihívásával a Norrisszal kapcsolatos terveikbe is betekintést engedtek az ellenfélnek.
Christian Horner véleménye szerint a McLaren taktikája rendkívül átlátszó volt. Az egész a Norris hamis boxkiállításával kezdődött, amelynek célja az volt, hogy megzavarja a versenytársakat. "Egyértelmű volt, hogy a kerékcserék közelednek. A McLaren úgy döntött, hogy Oscart hívja először, de előtte még beugratni próbálták Norrisszal. Azonnal észrevettük, hogy ennek nem sok értelme van, hiszen így egyszerűen a forgalomba tért volna vissza" - fejtette ki Horner, aki biztos volt benne, hogy átláttak a McLaren szándékain.
Horner ezzel arra célzott, amit Andrea Stella is megjegyzett: ha a McLaren nem hívta volna vissza Norrist a következő körre, Piastri könnyedén elébe került volna.
Bár Stella véleménye szerint az elévágás nem bizonyult hatékony taktikának ezen a versenyen, figyelembe véve, hogy Norris a gyorsabb kerékcseréjével így is Verstappen mellett hagyta el a boxot, és hogy a brit már a csere előtt is csupán 1,5 másodpercre volt a hollandtól, a helyzet egyáltalán nem tűnt kilátástalannak.
A bajnoki éllovas a futam után kifejtette, hogy számára teljesen érthetetlen, miért álltak ki Verstappennel egy időben. Általában a csapatok igyekeznek elkerülni az ilyen szituációkat, és inkább korábbi vagy későbbi kiállások révén próbálnak pozíciót nyerni, hiszen csak elévágással vagy fordított elévágással lehet sikeresen előrébb lépni. A McLaren vezetősége viszont úgy látta, hogy most egyik opciójuk sem volt elérhető a két versenyzőjük pozíciójának függvényében. Piastrival nem várhattak, mivel Russell veszélyt jelentett rá, míg Norrist nem tarthatták kint tovább, mert akkor Piastri, valamint Russell is veszélybe sodorhatta volna őt. Ezen a ponton a "kettő az egy ellen" felállás, ami kezdetben előnynek tűnt, hirtelen hátrányba fordult.
Az 1997-es világbajnok Jacques Villeneuve csalódott a McLarenben. Szerinte egyszerűen túlságosan kockázatkerülők voltak. "Miért állsz ki Norrisszal, ha a csapattársad már kiállt? Miért nem kockáztatsz? Két versenyződ van odakint" - mondta a Sky Sports szakértője.
- A kanadai megfogalmazta a véleményét, ami nem éppen a legkedvezőbb volt.
Miközben az általa javasolt elnyújtott Norris-etap talán nem működött volna, Villeneuve-nek abban alighanem igaza van, hogy a McLaren ezúttal nem agresszíven ráment a győzelemre, hanem a hibáktól tartva inkább arra ügyelt, hogy ne csináljon semmit se rosszul. Hogy ez felróható-e nekik, az már más kérdés.
A csapatnak mindezek ellenére alaposan át kell gondolnia a történteket. A nyilvánvaló kérdések mellett fontos, hogy kiderítsék, valóban csupán az okozott-e visszaütést, hogy két egyenlő eséllyel induló bajnokesélyesük van, vagy esetleg Villeneuve megjegyzései is hordoznak valami igazságot. Lehetséges, hogy még mindig túl óvatosak, inkább a kockázatkerülést választják, ahelyett hogy bátran, agresszíven küzdenének a győzelemért, stratégiai szempontból.
Tavaly a Red Bull ellen több versenyt (és végül a bajnokságot is) elveszítettek emiatt.