**Borderlands 4 Teszt: Az Őrült Kaland Folytatódik!** A Borderlands sorozat mindig is híres volt színes grafikai stílusáról, szarkasztikus humoráról és dinamikus játékmenetéről. A legújabb epizód, a Borderlands 4, újra visszavezeti a játékosokat Pandora

Új és izgalmas helyszíneken, friss kihívásokkal és régi barátokkal találkozhatunk a sorozat következő részében, ahol a legfontosabb feladatunk ismét a zsákmányszerzés lesz.
Ez a hely már nem Pandora.
Engedjétek meg, hogy bemutatkozzam: én vagyok a CL4P-TP, a stewart bot, aki mindig készen áll, hogy segítséget nyújtson és szórakoztasson!
de a barátaim csak Claptrapnek hívnak!"
Közel 16 éve, hogy az a kis izgága robot, akit csak a Borderlands univerzuma ismer, felbukkant a képernyőkön, és ezzel megkezdődött a Borderlands-saga, amely forradalmasította a looter shooter műfaját. Az emberek vagy imádják, vagy éppen ellenkezőleg, megvetik ezt a világot, és bár sokan kritizálják a kreatív újítások hiányát, az tény: a franchise mély nyomot hagyott a videojáték-iparban. Ennek eredményeként számos folytatás és mellékág, sőt egy vitatott mozifilm is született az évek során. Ha ki kellene emelnem egy részt, az kétségtelenül a második epizód lenne, amely a legtöbbek szívéhez eljutott. Nem véletlen, hogy ennyi kiegészítőt kapott az évek folyamán. Persze a Telltale-féle kalandjáték és a Pre-Sequel duó is megtalálta a maga közönségét, ahogyan a harmadik rész, bár némileg gyengébben debütált, szintén nem maradt visszhangtalan.
Végre elérkezett a pillanat, amire annyian vártak, hiszen hat év várakozás után megérkezett a Borderlands 4! Azonnal rávetettük magunkat, és én sem maradhattam ki a szórásból. Az előző rész számomra csalódást okozott; nem nyújtotta azt az addiktív élményt, amire vágytam. Az alapötlet ugyan remek volt, de valahogy mégsem tudott magával ragadni, és nem éreztem, hogy hetekig elmerüljek a világában. Most azonban reménykedem, hogy a legújabb epizód visszahozza azt a varázst, amit a sorozat egykor képviselt!
A Borderlands 4 története ott veszi kezdetét, ahol a harmadik rész véget ért: Lilith végső, bátor cselekedetével megóvta Pandora bolygóját azzal, hogy annak holdját, az Elpist, egy rejtélyes helyre teleportálta a világegyetemben. Ahogy az várható volt, a helyzet kaotikussá vált, hiszen a szikladarab megsértette a Kairos bolygót körülvevő titkos erőteret, ami lehetőséget teremtett egy új terület felfedezésére. Ezt a régiót a Timekeeper nevű titokzatos figura irányítja, aki saját szolgaseregével próbálja megakadályozni, hogy utunkat járhassuk. Játékosként te is a négy új Vault Hunter egyike lehetsz, és a kalandoknak nekivághatsz akár egyedül, akár egy maximum négyfős csapattal. Vex, a csapat ügyeletes szirénje, a varázslatos képességeivel segíti a harcot, de választhatod Rafát is, az exo-soldier-t, aki rendet tesz a lázadók között. Amon, a helyi barbár tank, a brutális erejével és különleges fejszéivel hódít, míg Harlowe, aki a gravitációs erőkkel játszik, szintén izgalmas választás. Készen állsz, hogy felfedezd a káoszt és a kalandokat, amelyek csak rád várnak?
Ebből a négyesből választhatunk egyet, majd ránk vár a nemes feladat hogy rendet tegyünk az új bolygón és felszabadítsuk annak népét az elnyomás alól. Ehhez pedig, hogy egy klasszikust idézzek: fegyver kell, sok fegyver. Nem is egy Borderlands-játékról beszélnénk, ha nem a zsákmányolt arzenál mennyisége és minősége lenne a legfőbb dolog, amivel foglalkozni fogunk a végigjátszás(ok) során. Iszonyatos mennyiségű lootot gyűjthetünk össze a csaták után, amelynek többsége nyilván eladósorba kerül, de amikor sikerül megszerezni egy epic vagy legendary cuccot, az több mint kielégítő élmény, főleg, ha a vas épp passzol az adott buildünkbe. A felszerelés mellett természetesen karakterünk képességei szabják meg harci lehetőségeinket, és ahogy azt a korábbi epizódokból már megszoktuk, mindenki három képességfával, és ezzel együtt három kiemelt képességgel rendelkezik.
Visszatérve a fegyverekre: összesen négy csúzli lehet nálunk, ezek mellé jön a class mod, a pajzs, az enchanment-bónusz, illetve a gránátok/nehézfegyverek. Mivel az idei Borderlandsben is fontos szerepet játszanak az elementális sebzések, így érdemes e téren is eltérő eszközöket magunknál tartani, higgyétek el könnyebb lesz az életetek. Kaptunk egy érdekes újítást is a felszerelésekkel kapcsolatban: a firmware-rendszer lényege, hogy adott cuccokon bónusz tulajdonságokat kapunk, amelyekből egyszerre maximum három lehet aktív (mármint az azonos típusból). Ez lényegében egy set-bónuszt ad a karakterünknek, amivel még erősebbé válhatunk.
A játékmenet terén a megszokott elemeket kapjuk, de néhány friss mozgási lehetőséggel gazdagodunk. Például a levegőben való siklás, amely a glide technikával kombinálva lehetővé teszi, hogy elkerüljük a zuhanásokat, így a halálos végkimeneteleket. Ezt a két mozgásformát összekapcsolva sokkal gyorsabban közlekedhetünk, de természetesen a nagyobb távolságokhoz továbbra is a saját járművünket vagy a teleportációt fogjuk igénybe venni. Az utóbbihoz azonban először felfedeznünk kell a hatalmas nyílt világot, amely nem csupán néhány egyszerű biómra korlátozódik; számos változatos helyszín vár ránk. A kiterjedt planetáris környezethez rengeteg küldetés társul, és a hosszú kampány mellett számos mellékküldetés is vár ránk. Ezek között találunk kevésbé emlékezetes, ugyanakkor izgalmas feladatokat is; mindegyik tökéletesen illeszkedik a Borderlands univerzumba. Némelyik szórakoztató, mások komolyabbak, vagy éppen csak őrült fordulatokkal teli, de mindannyian elég érdekesek ahhoz, hogy a maximalistákon kívül más játékosok is kedvet kapjanak a teljesítésükhöz az 50-es szint elérése után. Különben sem lesz sok dolgunk az elkövetkező időszakban, mivel az UVHM (Ultra Vault Hunter Mode) kihívásaival fogunk foglalkozni, míg a korábban megszokott endgame tartalomra még várnunk kell. A Gearbox már jelezte, hogy hamarosan érkeznek az extrém kihívások és az elpusztíthatatlan főellenségek, de sajnos ezekre még várakoznunk kell, ahogy az első új karakterre is, akinek megérkezésére jövő évig kell türelmesnek lennünk.
Nézzük meg alaposabban a Borderlands 4 technikai aspektusait! A hangzás és a szinkron ismételten kiemelkedő minőségű, sőt, még Claptrap elnémítására is van lehetőség a menüben! A fejlesztők tehát ezen a téren nem hibáznak, azonban a grafikai megvalósítás nem mentes a kihívásoktól. Alapvetően a játék megjelenése nem nevezhető csúnyának, de az Unreal Engine 5 láthatóan újabb nehézségeket gördít a csapat elé. Konzolon most is két grafikai beállítást kínálnak: a Quality opció 30 fps-t biztosít a szebb látvány mellett, míg a Performance mód 60 fps-t kínál, de cserébe gyengébb grafikai részletekkel. Az első opció a kötelező szintet hozza, de a második esetében sajnos jelentkeznek problémák. A negyedik rész, akárcsak elődei, grafikai zűrzavarokkal küzd, különösen a nagyobb összecsapások során, ahol zavaró laggok, késlekedő textúrák és egyéb grafikai anomáliák rontják a játékélményt. Úgy tűnik, a Gearbox szakembereinek még mindig nehézséget okoz, hogy a játék zökkenőmentesen fusson, és bár a gameplay sok mindent feledtet, roppant frusztráló lehet, amikor például egy komolyabb csata közben a játék váratlanul megakad. A netes visszajelzések alapján ezek a problémák nem csupán az Xbox felhasználóit érintik, hanem a PlayStationos játékosok is hasonló élményekről számolnak be, sőt, a PC-s verzióval is akadnak gondok. A javítások jelenleg csak részlegesen elérhetők, és sok a promóció, hogy talán néhány héten belül javul a helyzet.
Itt tartunk jelenleg, vagyis van egy játék, ami ismét hosszú hetekre hónapokra leköti az embert főleg ha a Borderlands franchise rajongója vagy. Teszi mindezt úgy, hogy technikailag bőven még akad javítani való benne. Azt egyelőre le kell nyelnünk, hogy a valódi endgame tartalmakra várnunk kell még, de az eddigiek alapján érdemes lesz türelmesnek lennünk. A Borderlands 4 egyedül is nagy móka, de a legnagyobb élményt akkor kapod tőle, amikor többen nekiugrotok, hogy kipucoljátok Kairost.
Összegzés
Bár nem beszélhetünk forradalmi újításokról, a Borderlands 4 sokkal kifinomultabb megközelítést kínál a jól bevált formula terén, mint ami a harmadik részben tapasztalható volt. A játékban végtelen fegyvervariációk, egy hosszú és izgalmas kampány, valamint szórakoztató kooperatív mód várja a játékosokat, ami garantálja a kellemes időtöltést. Kár, hogy a végjáték jelenlegi állapota nem éri el a várt színvonalat.
A Borderlands 4 PC-re, PlayStation 5-re és Xbox Series konzolokra jelent meg.
A Borderlands 4 legjobb pontjai:
Felfedezésre váró új terület, határtalan kincsek; lenyűgöző új vault hunterek; karakterünk testreszabhatósága még sosem volt ilyen gazdag; egy izgalmasan kidolgozott cselekmény és emlékezetes főgonosz vár ránk.
A Borderlands 4 hátrányai: 1. **Túlságosan ismerős formula**: Sok játékos úgy érezheti, hogy az új rész nem hoz elég újdonságot a sorozatban, és a játékmenet túlságosan hasonlít a korábbi epizódokhoz. 2. **Technikai problémák**: Akár a grafikai hibák, akár a teljesítménybeli problémák, ezek a tényezők ronthatják a játékélményt, különösen, ha a játékosok várakozásai magasak voltak. 3. **Karakterfejlesztés hiányosságai**: Néhány játékos számára frusztráló lehet, ha a karakterek közötti különbségek nem eléggé érezhetők, vagy ha a fejlődési rendszer nem kínál elegendő mélységet. 4. **Túlzottan szétszórt történet**: A humor és a karakterek izgalmasak lehetnek, de ha a cselekmény túl összetett vagy nehezen követhető, az elvonhatja a figyelmet a játékmenetről. 5. **Multiplayer kihívások**: A kooperatív játékélmény néha eltérhet az egyjátékos módtól, és ha a matchmaking nem működik megfelelően, az csalódást okozhat a baráti csapatok számára. 6. **Egyensúlyi problémák**: Az új fegyverek és képességek bevezetésekor előfordulhat, hogy néhány elem túlságosan erős vagy gyenge, ami rontja a játékélményt. 7. **Mikrotranzakciók**: Ha a játékban túlságosan elterjedtek a mikrotranzakciók, az zavaró lehet a játékosok számára, akik úgy érzik, hogy a játék élvezetéhez extra költségek társulnak. Bár a Borderlands 4 sok izgalmat kínál, ezek a potenciális negatívumok figyelembevételével érdemes megközelíteni a játékot.
Az endgame tartalom később jön; technikailag problémás minden platformon; Claptrap...mint mindig.
oriic