Tisztelt Mauzsa Zoltán Államtitkár Úr! Szeretném felhívni figyelmét arra, hogy a kémiatanárok munkája sajnálatos módon sokszor eredménytelenségre van kárhoztatva.

"Általánosságban más tantárgyak esetén (szakmai meglátásokkal merőben szembe menve) az idők előrehaladtával egyre nagyobb lett a tananyag. Kémia esetén legalábbis a tankönyvek biztosan egyre vastagabbá váltak, attól függetlenül, hogy a NAT szerinti tananyagmennyiség mit mutat. A tanórák száma ezzel párhuzamosan ráadásul még csökkent is, így a nagy mennyiségű információ még inkább nagy terhelést jelent a magyar diákok számára, hiszen a - tanárok, s diákok elé állított - követelmény azonban nem kevesebb. A jelenleg kialakult helyzet - a tanítás gyakorlati megvalósulásával kapcsolatosan - hibás mentalitásra kényszeríti a magyar kémiatanárokat. A tanagyag leadhatatlan mennyiséget képvisel egy "átlagos" óraszámmal rendelkező általános/középiskolai tanár számára.
Mindkét esetben eredménytelenségre van ítélve a kémiatanár munkája. Egyik felállás sem támogatja a magyar diákok fejlődését, inkább az érződik az évek előrehaladtával, hogy a kémia tantárgy sírját egyre-egyre mélyebbre ássuk. A kémiatanárok nem azért vannak lemaradva a tananyaggal mert nem jól osztják be az időt! Sajnos a hétköznapokban, "mezei" kémiatanárként nem lehet többet tenni, minthogy az előző két lehetőségből legjobb belátásunk szerint választunk egyet. Kérem értsék meg, hogy ez nagyon elkeserítő."
Ez csak egy rövid idézet abból a hosszú, 10 oldalas nyílt levélből, amit F. Várkonyi Egon vegyész, kémiatanár, a Szegedi Tudományegyetem kémia tudományok doktorandusza Maruzsa Zoltán köznevelésért felelős államtitkárnak és Orbán Viktor miniszterelnöknek küldött, valamint eljuttatott az Eduline és számos egyéb független, ellenzéki és kormánypárti médium számára, beleértve az Origót, a Magyar Nemzetet, a Mandinert és az Indexet is.
"A nyílt levél célja nem politikai állásfoglalás, hanem a megoldás keresés elindítása - pártállástól függetlenül, a magyar oktatás jövője érdekében" - írta F. Várkonyi a szerkesztőségeknek címzett levelében.
A korábban említett részlet mellett a Maruzsa Zoltánnak és Orbán Viktornak címzett nyílt levelében a doktorandusz a kémiaoktatásról és a magyar oktatási rendszer általános helyzetéről kifejti, hogy fontos lenne megfogalmazni: a középiskolai oktatásban nincs szükség a jelenlegi Nemzeti Alaptanterv teljes tananyagára. Szerinte érdemes lenne szelektálni és bizonyos részeket kihagyni a tananyagból.
Miért merülünk bele olyan témákba, amelyek magyarázata még a kémiatanárok számára is homályos lehet? Fontos, hogy a jövőbeli egyetemi hallgatók a kémia tudományágában való továbbtanulás során megfelelő mélységben sajátíthassák el a bonyolultabb fogalmakat. A középiskolai kémia tanárok feladata, hogy felkeltik a diákok érdeklődését, és megismertetik őket a kémiai alapelemzésekkel. A magyar iskolák számára nem csupán vegyészhallgatókra van szükség, hanem olyan pedagógusokra, akik megfelelő szinten értenek a kémiához! Természetesen a középiskolai tananyag ismerete mellett egy gimnáziumi tanárnak valamelyest többet kell tudnia, de az elvárások nem lehetnek túlzóak.
F. Várkonyi, aki egy leendő kémiatanár zárótanítását figyelte, észrevette, hogy bizonyos visszatérő nehézségek nem csupán egyedi mulasztások eredményei. Szerinte ezek a problémák inkább "a rendszer strukturális hiányosságainak" következményei. E felismerés indította arra, hogy megfogalmazza gondolatait egy levél formájában.
A Szegedi Tudományegyetem doktoranduszának nyílt levele teljes terjedelmében itt hozzáférhető: