A szűk űrkapszula belseje vibrálni kezd, miközben Kapu Tibor és társai érzik, ahogy testük súlyának ötszöröse préseli őket a kényelmetlen ülésbe. A gravitációs erő szorítása alatt minden egyes másodperc egyre intenzívebbé válik, a fémes falak pedig mintha

Két és fél hétnyi űrbéli kaland után végre hazatér Kapu Tibor. A Grace Dragon űrkapszula hétfőn vette kezdetét a Föld felé vezető útján. A legénység tagjai várhatóan holnap érkeznek meg a Csendes-óceán vizére, Kalifornia partjaihoz. Az út egyik legkritikusabb pillanataiban az űrhajó szó szerint lángra lobban, körülölelve a legénységet - hangzott el az ATV műsorában.
Két és fél hét után hazatér az űrből Kapu Tibor. Magyar idő szerint hétfő 13:15-kor kapcsolódott le az Axiom-4 küldetés Dragon űrkapszulája a Nemzetközi Űrállomás fedélzetéről, többek között Kapu Tiborral, Magyarország második űrhajósával a fedélzetén.
A Grace névre keresztelt Dragon űrkapszula ezzel megkezdte több mint 20 órás útját a Föld felé. A legénység tagjai várhatóan holnap landolnak majd a Csendes-óceánban, Kalifornia partjainál. A részletekről Fogter Zoltán, a Svábhegyi Csillagvizsgáló csillagásza beszélt az ATV Start című műsorában.
"A ledokkolás egy rendkívül pontos és időigényes eljárás."
- kezdte a szakember, majd hozzátette, hogy a visszaút lehet, hogy gyorsabb lesz, mint az odautazás során eltelt 28 óra.
"De sok tényezőtől függ, egyrészt a landolási helyszín időjárási körülményeitől. Valahol Kalifornia partjainál fognak földet érni, tehát az ottani hullámzási viszonyoktól is függ a folyamat."
A ledokkolás után - ami tehát 13:15-kor megtörtént - a Grace Dragon űrhajó eleinte nagyon kis sebességgel kezd távolodni a Nemzetközi Űrállomástól,
"hogy még véletlenül se okozzanak kárt a szerkezetben. Aztán beindulnak a hajtóművek, és egyre gyorsabban távolodnak. Ezt követően a menetiránnyal ellentétesen indulnak be a hajtóművek, ennek következtében az űrhajó keringési sebessége csökkenni kezd, és ezáltal a Föld gravitációja már képes lesz "lerántani" az űrhajót a Föld felé. Majd megkezdődik a süllyedési szakasz, egyre alacsonyabb szintre érnek. Hatalmas sebességgel fognak belépni a légkörbe: ez a szakasz az egyik legkritikusabb rész, akár 4-5 G-s terhelés is terhelheti az űrhajósokat az ülésükben, vagyis a testsúlyuk 4-5-szörösét fogják érezni saját magukon"
- fejtette ki a szakértő a műsor keretein belül.
A jövőben a légköri súrlódás mértékének csökkenése várható. Az űrhajót hővédő pajzsok biztosítják, amelyek védelmet nyújtanak a szélsőséges hőmérsékletek ellen.
"Összességében elmondható, hogy ez a technológia alapvetően kritikus, de már kellően kiforrott, így általában ritkán fordul elő probléma."
Amikor az űrhajó belép a légkörbe, a körülötte lévő levegő felizzik, és az anyag plazmaállapotba transzformálódik. Ebben a kritikus fázisban előfordulhat, hogy a rádiókapcsolat megszakad vagy gyengül, de ne aggódjunk, mert idővel a kommunikációs vonalak újra visszaállnak a normális működésre.
Körülbelül 5,5 kilométer magasságban a fékezőrendszerek első jelei megjelennek, majd 1,8 kilométernél négy impozáns fékezőernyő kezd el működni. Ezek a hatalmas ernyők garantálják, hogy a leszállás sebessége 25-30 kilométer/óra között alakuljon, miközben a cél Kalifornia gyönyörű tája, ahol a mentőhajók már készen állnak, hogy fogadják őket.
A szakember hozzátette, hogy a kapszula ledokkolását követően órákon át kering a Föld körül. Ekkor mind az űrhajósok, mind a földi irányítóközpont munkatársai folyamatosan figyelemmel kísérik a légkör állapotát és a landolás helyszínének adottságait. A földi csapat csak akkor adja meg a zöld fényt a visszatéréshez, ha a meteorológiai előrejelzések alapján teljes mértékben biztosak abban, hogy a landolás százszázalékosan biztonságos lesz.