A magyar járműgyártás globális szinten is kiemelkedő szereplővé válhat.
A legfrissebb hírek szerint, amelyeket az autopro.hu is megosztott, a Mercedes-Benz kecskeméti gyárának bővítése lehetővé teszi, hogy 2026 elejétől új technológiával készült modellek gördülhessenek le a gyártósorról. Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter kiemelte, hogy a gyár évi 300 ezer autós kapacitásával Magyarország éves járműgyártása akár az egymillió darabot is elérheti, ezzel pedig az ország a kontinens autóiparának élvonalába kerülhet.
Feltérképeztük, miként valósulhat meg a külügyminiszter által említett mennyiség Magyarországon, és azt is bemutatjuk, milyen globális kontextusban áll ez a szám.
2024-ben Magyarországon összesen 436 ezer autó készült, amelyet három jelentős üzem – a győri Audi Hungaria, a kecskeméti Mercedes-Benz és az esztergomi Suzuki – valósított meg. Közülük az Audi gyár működött maximális kapacitással, és a jövőben is valószínű, hogy a győri üzem teljesítményét kiaknázza. Amennyiben mindhárom gyár a lehető legnagyobb teljesítménnyel dolgozott volna, akkor a termelés elérhette volna az 500 ezer autót, jelezve, hogy a kapacitások jelentős mértékben növelhetők.
A Mercedes-Benz tavaly 146 ezer járművet állított elő, és ha Szijjártó Péter által említett 300 ezres kapacitás tényleg megvalósul, akkor ez 150 ezerrel több autót jelentene. Ehhez csatlakozik a BMW debreceni gyára, amely szintén 150 ezer elektromos autó gyártására készül, valamint a BYD szegedi üzemének első üteme, amely szintén 150 ezer autóval indít. Így öt gyár összesen 950 ezer autót tudna előállítani, és ha maximálisan kihasználják a kapacitásokat, akár az 1 milliós határt is elérhetjük. Valószínű, hogy ez nem 2026-ra fog megvalósulni, de a BMW és BYD gyors növekedésével, továbbá az Audi, Suzuki és Mercedes teljes kapacitásának kihasználásával ez a cél egyre közelebb kerülhet. A BYD kapacitásának 300 ezer autóra történő bővítése pedig jelentősen hozzájárulhat a cél eléréséhez.
Bár kissé kicentizve is, de reális lehetőség, hogy a 2020-as években elérjük azt a mérföldkövet, amikor Magyarországon egymillió autó készül el. Ehhez természetesen elengedhetetlen a kedvező gazdasági környezet kialakítása is. De mit is jelentene ez a szám a globális autóipar szempontjából? Ez a teljesítmény nem csupán a hazai ipar fejlődését jelentené, hanem Magyarország pozícióját is megerősítené a nemzetközi autógyártás térképén. Egy ilyen volumenű gyártás hozzájárulna a globális ellátási láncokhoz, és versenyképességet biztosítana az ország számára. Az egymillió autó gyártása nemcsak munkahelyeket teremtene, hanem innovációs lehetőségeket is nyújtana, ezzel elősegítve a fenntartható fejlődést és a zöld technológiák elterjedését.
2023-ban, az International Organization of Motor Vehicle Manufacturers (OICA) statisztikái alapján, a világ 17 országában gyártottak egymilliónál több járművet. E közül csupán hat található Európában. Nem meglepő, hogy Németország vezeti a sort, hiszen 2023-ban itt 4,1 millió autó gördült le a gyártósorokról. Spanyolországban 2,5 millió jármű készült, míg Franciaországban másfél milliót állítottak elő.