Hiperautók a hagyományos howitzerek helyett – egy új dimenziót fedeztünk fel a világ egyik leglenyűgözőbb autós tesztpályáján!


Egy autós tesztpályától általában elvárjuk, hogy a legfrissebb járműtechnológiák bemutatkozását láthassuk, ám a Mercedes-Benz hatalmas tesztelési központjában, Immendingenben, olyan meglepő felfedezésekre bukkantunk, amelyek túlléptek a megszokott kereteken. A helyszín nemcsak a legújabb technológiai vívmányokkal büszkélkedhetett, hanem számos izgalmas és innovatív megoldást is tartogatott a látogatók számára.

Németország déli csücskében, festői hegyek ölelésében megbúvó Immendingen kis települése nem csupán a friss levegő és a gyönyörű túraútvonalak élvezetét kínálja lakóinak. E varázslatos helyszín különlegessége, hogy itt található a Mercedes-Benz legmodernebb tesztpályája, az Immendingeni Tesztközpont. Itt, a legextrémebb körülmények között, a legújabb autotechnológiákat tesztelik, így a helyszín nemcsak a természet szerelmeseinek, hanem az autósport iránt érdeklődőknek is izgalmas célponttá válik.

A dél-német területet gyakran a tesztpályák Hollywoodjaként emlegetik, ahol a legújabb autómodellek próbáit végzik.

A vezetési helyzetek szimulálásának lehetőségei szinte végtelenek, hiszen a legapróbb részletekig képesek vagyunk reprodukálni a valóságot – csupán néhány kivétel akad. Az időjárási viszonyok széles spektrumától kezdve a különböző emberi interakciókig minden aspektust a pályán lévő fejlett berendezések segítségével imitálnak. Talán nem is a „szimuláció” kifejezés a legtalálóbb erre, hiszen a körülmények a lehető legreálisabbak. A digitális iker, amelyen a tesztelés jelentős része zajlik, rendkívüli precizitással tükrözi az aktuális helyzeteket a virtuális térben, így pontos és megbízható képet ad a valós eseményekről.

A tesztelések során a digitális iker létfontosságú komponenst jelent, mivel egy-egy új technológia engedélyezéséhez rendkívül hosszú távokat kell levezetni: ahogyan azt Dr. Nils Katzorke, a Mercedes-Benz projekt menedzsere elmondta az immendingeni bemutatón, ahhoz például, hogy a magasabb szintű önvezető rendszereket, az SAE 3-as, 4-es és 5-ös verziókat bevezethessék az utakon is, a hivatalos előírások szerint olyan sok kilométert kellene levezetni, ami körülbelül 250 évet venne igénybe, ha valódi utakon teljesítenék - ennek a lehetetlen küldetésnek a megoldására nyújtanak egérutat vagy legalábbis alternatívát a szimulációk, amelyek segítségével jelentősen le lehet rövidíteni a folyamatot.

Talán nem is szükséges hangsúlyozni, de a Mercedesnél a technológiai tesztelés kiemelt jelentőséggel bír, hiszen ez garantálja a kiváló minőség fenntartását és a vásárlók számára elvárt luxust. Azonban az immendingeni tesztpálya nem csupán a precíziós mérnöki munka helyszíne; a vállalat legnagyobb tesztpályája számos más izgalmas meglepetést is tartogat. E pálya története, építése és mindennapi üzemeltetése is olyan érdekességekkel szolgál, amelyek még a legnagyobb autórajongókat is lenyűgözik.

A pálya lényegében 30 különböző helyszínből, azaz körzetből áll, ahol a tesztelés számos formáját végzik. Ezek között találhatóak a fékrendszerek próbáját különös kihívásokkal tesztelő szakaszok, valamint az off-road, azaz kiépítetlen utakon való vizsgálatok is, továbbá az erősen emelkedő utakat is figyelembe veszik – utóbbi különösen fontos, mivel a legtöbb németországi tesztpályájuk jellemzően sík területen helyezkedik el. Az Immendingen Tesztközpont viszont a Fekete-erdő közvetlen szomszédságában terül el, így a pálya bővelkedik dimbes-dombos szakaszokban. Az 520 hektáros központ területén lehetőség nyílik az Alpok kanyargós szerpentineinek és éles fordulóinak szimulálására is, amely az összesen 180 méteres szintkülönbséget elérő szakaszokon valósul meg. A speciális helyszín méreteit talán a számok világítják meg legjobban:

Az Immendingen Tesztközpont múltja régre nyúlik vissza, egészen a második világháborúig, amikor a helyet német-francia katonai központként használták hadgyakorlatokra, fegyverraktárnak és más hadászati célokra - erről a múltról pedig még most is árulkodnak bizonyos jelek. A helyszínt már egy évtizeddel ezelőtt kinézte magának a Daimler AG, és nagyobb problémák nélkül szerezték meg, mivel a német katonaság több ilyen jellegű területen továbbadott az elmúlt években.

Ennek hála, a 2018-ban megnyitott immendingeni pályán izgalmas átalakulások tanúi lehetünk.

A hajdani fegyverraktár most már a denevérek titkos menedéke, míg a medencéjében, ahol egykor tankok tisztultak, ma már futurisztikus autók merülnek el a vizes próbák során. A G-osztály például akár 70-85 centiméter mély vízben is könnyedén átgázol. A régi tankok parkolóhelyén hétfőnként kamionok érkeznek, hogy a legfrissebb Mercedes modelleket letegyék. Eközben a katonai gyakorlóterepet önvezető luxusautók népesítik be, amelyek sorra róják a köröket, mintha csak egy futurisztikus versenyt futnának.

A nagyközönség előtt normál esetben lezárt pályának, ahová csak szigorú, automatizált biztonsági rendszeren keresztül lehet bejutni (vagy a kerítésen átmászva a rókák esetében), első állomása kétségkívül egyből olyan benyomást kelt, mintha a jövőbe csöppentünk volna:

Az idilli, csendes tájat erdők ölelik körül, ahol a sofőr nélküli Mercedes-Benz modellek szinte észrevétlenül, lágyan suhannak az utakon.

teljesen emberi beavatkozás nélkül véve az akadályokat, mintha csak a saját szórakoztatásukra tennénk meg ugyanazt a kört újra és újra.

Az autók számára ez a terület nem a sebességről szól, hanem a különböző, nehezen járható útviszonyokkal való megbirkózás teszteléséről. E szakasz neve, Heide, nem véletlen: a Lüneburg Heath régió híres a borzalmas állapotú útjairól, és itt ennek a sajátos kihívásnak az elemeit igyekeznek reprodukálni. Ez a pályarész szimbolizálja a német közlekedési infrastruktúra legnagyobb gyengeségeit, és jól mutatja, hogy még a precíz német mérnöki munka is emberi gyengeségekkel küzdhet. Az úthibák és a kátyúk tudatos kialakítása és fenntartása külön feladatot jelent a szakemberek számára, akiknek az a célja, hogy a járművek valódi körülmények között bizonyítsák rátermettségüket.

A kihívásokat még egy Mercedes sem kerülheti el; bármelyik modellnek át kell élnie a Heide által felvázolt megpróbáltatásokat.

A vállalat mérnökei szerint az engedélyezési folyamat részeként a járműveknek 2000-3000 kilométert kell megtenniük, sőt, bizonyos modellek esetében ez a távolság akár még nagyobb is lehet. Érdekesség, hogy egyetlen kilométer a Heide modulban olyan, mintha 150 kilométert futottak volna normál utakon.

A világon összegében nagyjából 64 millió kilométernyi út van, és ennek minden komplexitását lehetetlen szimulálni egyetlen tesztpályán, de azért Immendingenbe megpróbáltak belezsúfolni annyi különleges elemet, amennyit csak tudtak, így a "valódi világ tényleges keresztmetszetévé" vált. Megtalálhatóak itt elképesztő emelkedők, a normál 15-30%-os lejtésű verziók mellett, 70-80-100%-os lejtéssel - utóbbiakat aszfalt helyett betonnal kellett burkolni, mert a nagy lejtési szög miatt egyszerűen ledobták magukról az aszfaltot -, a tesztpályán emellett lehet vezetni off-road körülmények között, ahol a félelmetes lejtőket még a csúszós kavicsok és a sár is nehezítik. Vannak itt egész kis városok, ahol a helyszíneket a Monopoly játék utcáiról nevezték el, kialakítottak dirt trackeket, azaz "piszkos szakaszokat", ahol az autók nagyon finom szemcséjű sarat szedhetnek magukra, és építettek dőlt ovális pályát is, amelyen

Nem csupán lehetséges, hanem szinte elengedhetetlen, hogy 100 km/h sebesség felett vezessünk.

A pályákon a legkülönfélébb Mercedes-Benz modellek száguldoznak, de igazán különleges látványt nyújt, amikor egy busz is csatlakozik a forgataghoz. Látogatásunk során a tesztsofőrök számára ez a ritka élmény valósággá vált, hiszen a busz néhány órára beszállt a versenyzős körforgásba. Noha az off-road kihívásokat és a nagysebességű fékteszteket nem vállalta, a busz mégis lenyűgöző teljesítményt nyújtott. Felemelkedett egy 30%-os dombon, keresztülhajtott a Monopoly városkán, és bejutott a döntött falú ovális pályaszakaszra is, ahol megmutatta, milyen kényelmet nyújt az automatizált rendszer.

A rendszer 100 km/h sebesség felett automatikusan észleli az ideális sávot, lehetővé téve a sofőr számára, hogy nyugodtan elengedje a kormányt, és a technológiára bízza az irányítást.

Az automatizált rendszerek másik figyelemre méltó előnyét, amely életet menthet, egy olyan útszakaszon demonstrálták, ahol nincsenek kiépített utak: itt a Mercedesek – ezúttal autók, nem buszok – olyan magabiztosan navigáltak a meredek lejtőkön és a kavicsos terepen, mintha ez lenne a mindennapi rutinjuk. A kipörgésgátló technológia biztosította, hogy a járművek stabilak maradjanak, miközben a sofőr a hatalmas kijelzőn megjelenő videó segítségével könnyedén irányíthatta az autót. Az egyetlen tényező, ami megnehezítette a rendszer működését, az előző napi csapadék volt: ahogyan a bemutatón többször is hangsúlyozták.

"A fizikát nem lehet legyőzni, mivel az univerzális törvényei mindannyiunk életének alapját képezik."

A legújabb vezetési asszisztencia rendszerek teljesítményét is jelentősen befolyásolják a fizikai körülmények. Amikor a talaj túlzottan csúszóssá válik, az autók számára ez egy kritikus határértéket jelent, és egy ponton már nem képesek biztonságosan reagálni.

A járműtechnológia fejlődése során kiemelt figyelmet kapnak azok a fejlett funkciók, amelyek célja a közlekedési balesetek számának csökkentése. Ilyen innovációk közé tartozik a fékrendszerek, szenzorok és fényszórók folyamatos optimalizálása és tesztelése. Az automata vészfékrendszer (AEB) és az elektronikus menetstabilizáló (ESP) hatékonyságát a Mercedes "vadabb" AMG modelljein keresztül tapasztalhattuk meg vizes pályás teszteken, ahol ezek a rendszerek kiemelkedő teljesítményt mutattak. A fényszórók működésének rejtelmeibe pedig a Light Testing Centerben nyerhettünk bepillantást, ahol a mérnökök bemutatták a legújabb fejlesztéseket. A részletek és a látványos pillanatok a galériánkban érhetők el.

És ha már szóba került az AMG: a sportautók tesztelését egy speciális szakaszon, a Handling Circuiton végzik, ahol a 4,7 kilométeres pálya egyes elemeit egyenesen a Nürburgringről koppintották. Itt tették próbára a hibrid meghajtású, több mint 1000 lóerős Mercedes-AMG One-t is, amit a Formula-1-es autók technológiája alapján terveztek meg, csak hagyományos utakra szánták.

A pálya lenyűgöző adottságait és modern rendszereit persze nem könnyű kiépíteni és fenntartani sem, a kihívás megoldása pedig néha szokatlan módszerekhez vezet.

Egy immendingeni körúton egyszerre érezhetjük magunkat egy luxusmárka high-tech központjában és egy kicsit a Jurassic Parkban is

Az 1997-es film varázslatos világában, ahol Mercedesek szelik a tájat, képzeljünk el egy másik, egyedi univerziumot, ahol a dinoszauruszok helyett birkák, lámák, jakok, denevérek és ragadozó madarak élnek együtt. Itt a birkák fáradhatatlanul legelik a zöldellő füvet, megőrizve ezzel a környék szépségét és rendezettségét, míg a jakok a bokrok között barangolva biztosítják, hogy a növényzet ne nőjön túlburjánzóvá. A lámák pedig nem csupán díszítőelemként szolgálnak; ők a természet védelmezői. Exotikus megjelenésük miatt a ravasz farkasok és a ravasz rókák óvakodnak a közelükből, így a birkák biztonságban legelészhetnek. A denevérek a naplementében repkednek, ügyelve arra, hogy mindenki a helyén maradjon, míg a ragadozó madarak a fák ágairól figyelik a tájat, készen arra, hogy bármikor beavatkozzanak, ha a helyzet úgy kívánja. Ebben a különleges ökoszisztémában a békés együttélés és a természetes egyensúly uralkodik, ahol minden állatnak megvan a saját szerepe, és az élet harmonikusan zajlik a Mercedesek nélküli, ám annál színesebb és izgalmasabb világban.

Az Immendingeni Tesztközpont egy különleges helyszín, ahol a legmodernebb technológiai újítások találkoznak a mindennapi élettel. Itt kifejlesztett megoldások nemcsak a sofőrök életét tehetik egyszerűbbé, hanem hozzájárulhatnak ahhoz is, hogy a jövőben a balesetek száma jelentősen csökkenjen. Az automatizált rendszerek révén a vezetés élménye új dimenziókat nyer, így a közlekedés nem csupán feladat, hanem egy izgalmas kaland is lehet.

A pálya egyedülálló, bár nem előzmények nélküli,

hiszen a Mercedes-Benz másik helyszínén, az untertürkheimi tesztpályán már sokkal korábban száguldottak az ottani Heide, dőlt falú körpálya és a zajmérésre szolgáló "suttogó aszfalt" felszínén az autók - az Immendingeni Központ viszont jóval nagyobb mérete és változatosabb domborzata miatt a tesztek színesítésére is sok lehetőséget kínál, hogy akár a hagyományosabb, akár a tisztán elektromos, valamint önvezető járművek begyakoroljanak mindent, ami a való életbeli működésükhöz elengedhetetlen.

Related posts