"Kertészként fogom művelni a földet..."
A 2024/25-ös tanév tavaszi szemeszterét a Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetem Rippl-Rónai Művészeti Intézet Fotográfia Tanszékének BA és MA hallgatói André Kertész életművének mélyreható feltárásával töltötték. A hallgatók elkötelezetten és lelkesen merültek el a fotóművész örökségében, hogy felfedezzék Kertész életének meghatározó pillanatait, művészi attitűdjét, valamint hűségét saját hitvallásához. A program célja, hogy a résztvevők rávilágítsanak az élet és a művek közötti összefüggésekre. A kutatásban részt vevő diákok - Eloy Rodriguez, Glavánovits Martin, Hitre Imola, Kiss Richárd, Kovács Edmond, Köntös Dóra és Mucsi Mira Mariann - mindannyian egy Kertész által alkotott fotót vagy egy fontos eseményt választottak az életútjából, hogy saját művészi elképzeléseik és kutatási megállapításaik alapján egyedi képsorozatokat hozzanak létre. Az alkotói folyamat során nemcsak Kertész munkáit tanulmányozzák, hanem saját látásmódjukat is formálják, így új értelmet adva a klasszikus művészetnek.
Eloy Rodriguez "Interpretation" című sorozata André Kertész 1917-es "Víz alatt úszó" fotójának lenyűgöző világából merítkezik. Az esztergomi Szent István uszodában készült felvételen egy izmos férfi elegánsan merül a vízbe, minden nehézség nélkül haladva a folyékony térben, mozdulatai a halak kecsességét idézik. A víz alá merülve a világ lassulni látszik: a mozdulatok elnyúlnak, az idő szinte megáll, és minden torzulni kezd. Kertész munkája már akkoriban is előszeretettel kísérletezett a formák és perspektívák torzításával, amit későbbi "Distorsions" (Torzulások) sorozatában tovább mélyített. Rodriguez, a mester művészetéből merítve, az úszómedencében keresgélve saját útját járja, célja pedig nem csupán Kertész látásmódjának újrafelfedezése, hanem a jelenkor szempontjából történő újraértelmezése is. Sorozata a tér és idő izgalmas felfedezésére invitál, ahol a régi és az új találkozik, és új dimenziókat nyit meg a nézők számára.
Glavánovits Martin 2016 óta foglalkozik fotográfiával. Fő profilja esküvők rögzítése, de többek között enteriőröket, épületeket, tárgyakat is lencsevégre kap. A Szubsztancia művei a már említett Distorsions alapján készültek. Glavánovits több anyag és módszer felhasználásával vont be tükröződő felületet az aktfotózásba. A Szubsztancia kompozícióinak szellemszerű figurái elmosódottak, torzak, mégis emberi jegyeket hordoznak. Glavánovits kutatása során azt vizsgálta, hogy az ember miként veszíti el humanizmusát, identitását, és válik egyfajta emberi vonásokat csupán csírájában mutató masszává. Végül arra a következtetésre jutott, hogy noha az ember mint egyén megszűnik létezni, de alapvető jellege azért megmarad, beazonosítható.
"Fényképész és vizuális művész vagyok, aki a saját tapasztalatain keresztül fedezi fel a világ csodáit és tanulságait" – mutatkozik be Hitre Imola a honlapján. A fiatal alkotó André Kertész Szigetbecsére ajándékozott munkáiból merített inspirációt, melyek a nagyvárosi élet peremén, az ember és természet közelségét hangsúlyozó képek. Ezek a fotók otthonos, vidéki atmoszférát árasztanak, ahol a múlt, a jelen és a jövő egyaránt életre kel. Hitre kiállított művei is ezt a gondolatkört tükrözik, hiszen önmagát, családtagjait és táji elemeket ábrázol, miközben értékekkel, érzésekkel, valamint családi és személyes történetekkel foglalkozik. Munkáiban a hagyományok öröklődése és továbbadása is fontos szerepet játszik.
Kiss Richárd munkássága a társadalom és a vizuális kultúra folyamatos átalakulásának tükrében bontakozik ki. Művészetében különös figyelmet szentel az internet által generált változásokra, és ezek kortárs művészetre gyakorolt hatásait kutatja. Inspirációját Kertész New York-i polaroid sorozatai adják, amelyek mélyen befolyásolták látásmódját. Egyetemi tanulmányait követően egyfajta kényszerű teljesítési nyomás alá került, ami végül arra ösztönözte, hogy visszavonuljon az otthon melegébe. Az "Otthon hangjai" című fekete-fehér sorozatában a hanghullámok világát állítja a középpontba. Különféle tárgyakat és térelemeket használ, amelyek a kibocsátott hanghullámok terjedését torzítják vagy éppen megtörik, így új dimenziókat nyitva meg a hang és a vizualitás kapcsolatában.
Úgy tűnik, André Kertész Distorsions műveihez való ragaszkodás szinte elkerülhetetlen, hiszen Kovács Edmond is sajátos módon interpretálja a D/St0Rt/oN formáit. A Víz alatt úszó is újraéled Köntös Dóra előadásában, ahol a mozgás és a mozdulatlanság egyidejű megjelenítése volt a középpontban, ahogyan az az eredeti alkotásban is megfigyelhető. Mucsi Mia Mariann – hasonlóan Kiss Richárdhoz – az egyéni érzelmek által vonzódik Kertész polaroidjaihoz. Ezek a fényképek igazi kis relikviák, amelyek fontos emlékeket és személyeket idéznek fel számunkra.
Százharminc év telt el André Kertész születése óta. A rendezvény és a kiállítás kivételes módon tiszteleg az ő emlékének.
Képzeld el, hogy a Robert Capa Kortárs Fotográfiai Központban a Kertész kiállítás egy különleges élményt kínál! Ne hagyd ki ezt a lehetőséget, hiszen február 23-ig még látogathatod. Fedezd fel a fotográfia művészetét és merülj el André Kertész lenyűgöző világában!