A korrupció jelenléte az oktatási intézményekben: a kivételezés már nem csupán a tehetség, hanem a tojás és a "hálapénz" függvénye az elit számára.

A politikai színtéren túl, a szülők úgy vélik, hogy az iskolákban is fellelhetők a korrupció különböző megnyilvánulásai.
Bevett szokás az iskolán belüli ajándékozás, ami tulajdonképpen a korrupció legklasszikusabb formája - erről ír még egy júniusi cikkében a Női Váltó.
A magazinunkban szülők osztották meg tapasztalataikat arról, hogyan jelennek meg különféle kivételezések gyermekeik iskolai életében. Volt, aki megosztotta, hogy nem titok, miszerint a jómódú családok, akik jelentős összegekkel támogatják az iskola fejlesztéseit, gyakran előnyhöz jutnak. Ezek a gyerekek például a rendezvényeken kiemelt szerepet kaphatnak, mint például versmondásra való kiválasztás. De sajnos olyan is előfordul, hogy a szülők informális úton értesülnek a fontos eseményekről, mint például a röpdolgozatok időpontjáról, vagy arról, hogy mely feladatok megoldására érdemes különös figyelmet fordítaniuk.
„A gyerek nem éppen a matek csillaga. Minden héten viszem neki a tojásokat, és közben persze beszélgetünk is. Előfordult már, hogy a tanárnő jó szándékból megemlítette, hogy röpdolgozatot tervez, vagy éppen felfedte, mely feladatokat érdemes gyakorolni otthon.” – nyilatkozta egy szülő, aki a lap információi szerint nem volt tisztában azzal, hogy mindez valójában korrupciós cselekedetnek számít.
A "sógor-koma" jelenség nem csupán a vidéki iskolák sajátossága, hanem a nagyobb városokban is fellelhető. Egy apa megosztotta tapasztalatait: miután három évet töltöttek el egy intézményben, úgy döntött, hogy átíratja a fiát egy másik iskolába. Ennek oka az volt, hogy felfedezte, az osztályfőnök egy zárt messenger csoportban tárgyalja az osztály ügyeit, és ezt kizárólag az "elithez" tartozók számára teszi elérhetővé.
Azt feltételezték, hogy a dolgok egyszerűbbé válnak, ha csupán néhányan vitatják meg az osztály ügyeit. Ezek a kiválasztottak fotóst is választottak, aki az egyik testvérük volt, és az osztálypénz felhasználásával az ő üzleteikből szereztek be szükséges dolgokat. Emellett ők határozták meg, hogy az osztály hová kiránduljon több napra, és természetesen ők vállalták a kísérő szülők szerepét is.
Az osztályfőnök velük tegeződött, míg mi, többiek, a magázódásnak szenteltük az időt, és a három lépés távolságot is betartottuk. Gyakran találkoztak, de csak egymás gyerekeit hívták meg a zsúrokra, és az osztályfőnök gyermeke is mindig ott volt. A többiek rendezvényeire viszont sosem mentek el, még ha hívták is őket - mesélte az érintett szülő.
A megkérdezett szülők és pedagógusok egyöntetűen hangsúlyozták, hogy az iskolai környezetben semmilyen olyan helyzetnek nincs helye, amely hátrányosan érintheti a diákokat. Sőt, több szülő is megosztotta pozitív élményeit: például kiemelték, hogy az osztályt érintő jelentős döntéseket demokratikus szavazások keretében hozzák meg, és az iskolaigazgató által bevezetett szabályok értelmében tilos bármilyen formában külön ajándékokat adni.
„Karácsony közeledtével közösen mézeskalácsot díszítünk és teázunk, az ajándékozás a tanárok számára nem jellemző. Az év végén viszont engedélyezett egy-egy szál virág, amit az osztálypénzből vásárolunk, így minden gyermeknek jut egy. Emellett a gyerekek saját készítésű képeslapokat alkotnak tanáraiknak, amelyeken saját szavaikkal fejezik ki köszönetüket az év során tanultakért, vagy egyszerűen csak kellemes pihenést kívánnak” – mesélte egy édesanya.