Itt a hivatalos állásfoglalás az Apple részéről a monopólium vádjaival kapcsolatban: nem úgy van, nem úgy értettük, és nem is igaz.

Tavaly márciusban az Egyesült Államok Igazságügyi Minisztériuma pert indított az Apple ellen, azzal a váddal, hogy a vállalat okostelefon-piaci monopóliumot alakított ki. Azóta a techóriás több alkalommal is kifejtette álláspontját különböző fórumokon. Most azonban, a 9to5Mac értesülései szerint, hivatalosan is benyújtotta válaszát a trösztellenes vádakkal kapcsolatos panaszra.
Mindenekelőtt kifejti, hogy az iPhone az egyik leginnovatívabb termék, amit valaha gyártottak. Az Apple a legfejlettebb hardvert és szoftvert ötvözi a legendásan egyszerű kezelhetőséggel és a felhasználói adatok védelméhez és biztonságához való kompromisszumok nélküli hozzáállással, ami iparágvezető ügyfél-elégedettséget eredményez az iPhone-nal. Ez az ügyfélközpontú filozófia központi szerepet játszik az Apple folyamatos fogyasztói bizalmában.
A mostani eljárás azokat az elveket fenyegeti, amelyek megkülönböztetik az iPhone-t egy kiélezett versenypiactól és veszélyes precedenst teremthet. Ez a per az Apple véletlenszerűen kiválasztott tervezési döntéseit támadja, rontja az iPhone-vásárlók által nagyra értékelt adatvédelmi és biztonsági előnyeit, valamint megszünteti a piacon jelenleg létező versenybeli megkülönböztetést és a fogyasztói választási lehetőségeket.
A minisztérium egyébként öt dolgot emelt ki a panaszában: szuperalkalmazások, felhőalapú streaming játékok, harmadik féltől származó üzenetküldő alkalmazások, harmadik féltől származó okosórák és harmadik féltől származó digitális pénztárcák. Az Apple viszont mind az öt pontnál bizonyítja, hogy téves a minisztérium állítása.
Az Igazságügyi Minisztérium szerint az Apple gátolja a "szuperalkalmazások" fejlődését, azonban az Apple irányelvei valójában lehetővé teszik és ösztönzik ezeknek az alkalmazásoknak a megjelenését. Jelenleg számos "szuperalkalmazás" található az App Store kínálatában.
Az Igazságügyi Minisztérium szerint az Apple blokkolja a felhőalapú játékstreamelést, viszont - állítja az Apple - valójában lehetővé teszik a játékok streamelését mind az interneten, mind az App Store-ban, ahol közvetlenül a felhasználóknak streamelhetik a játékokat.
A vádak között felmerül, hogy az Apple szándékosan háttérbe szorítja a harmadik féltől származó üzenetküldő alkalmazásokat, azonban ezek az appok már széles körben elérhetők, és népszerűségük az iPhone-felhasználók körében megkérdőjelezhetetlen.
Az Apple vitát generál azzal a vádjával, hogy korlátozza a harmadik féltől származó okosórák funkcionalitását. Ugyanakkor ezek az eszközök zökkenőmentesen párosíthatók az iPhone-nal, lehetőséget biztosítva az adatok megosztására az iPhone és egy társalkalmazás segítségével. Emellett képesek kihasználni az Apple által kifejlesztett bizonyos funkciókat, amelyek várhatóan a jövőben tovább bővülnek.
Az Igazságügyi Minisztérium véleménye szerint az Apple nem engedélyezi az iPhone hardveréhez való hozzáférést, ami elengedhetetlen lenne ahhoz, hogy harmadik féltől származó digitális pénztárcák integrálhassák az érintéses fizetési rendszert. Ugyanakkor az Apple célja, hogy egy olyan védelmi mechanizmust hozzon létre, amely garantálja a felhasználók biztonságát.
Az Apple azt is megjegyzi, hogy mind az öt területen körültekintő és megfontolt döntéseket hozott, amelyek mindegyike a felhasználói élmény optimalizálására összpontosít, és nem a versenytársak elpusztítására, illetve arra, hogy a vásárlók ne vásárolhassanak nehezebben egy másik okostelefont, ha úgy döntenek. Az Igazságügyi Minisztérium szerint az Apple-nek más döntéseket kellett volna hoznia, de ez nem trösztellenes szabálysértés, sőt, korlátozná az Apple versenyképességét és azt, hogy a felhasználók számára az általuk értékelt differenciált termékeket kínálja.
Miután az Apple benyújtotta a válaszát az Igazságügyi Minisztérium panaszával kapcsolatban, az ügy most a feltáró szakaszba lép, ahol mélyebb vizsgálatra és bizonyítékok gyűjtésére kerül sor.