Rejtélyes külföldi számok próbálnak kapcsolatba lépni a magyarokkal – és ha nem vagyunk óvatosak, ennek komoly anyagi következményei lehetnek.

Ismételten felüti a fejét egy régi, de annál ártalmasabb telefonos csalás, amely ezúttal Irakból és Ruandából érkező gyanús hívások formájában terjed a magyar mobiltelefonok között. A One szolgáltató hivatalos tájékoztatásában figyelmeztet mindenkit: aki visszahívja ezeket a számokat, annak komoly pénzügyi következményekkel kell szembenéznie. Habár a jelenség nem újkeletű, a legutóbbi időszakban drámaian megnőtt az ilyen típusú hívások száma, így érdemes fokozott óvatossággal kezelni a gyanús telefonhívásokat.
A csalás lényege, hogy ismeretlen, külföldi - jellemzően +964-es (Irak) és +250-es (Ruanda) előhívójú - számokról csörgetnek meg magyar előfizetőket. A hívás egyetlen csörrenés után megszakad, így azt szinte lehetetlen felvenni. A hívott fél gyakran kíváncsiságból vagy rossz előérzettel visszahívja a számot, de ezzel - tudtán kívül - magas nemzetközi hívásdíjat generál magának.
Bár ezek a számok nem számítanak hagyományos emelt díjas hívószámoknak, a hívás költségei mégis jelentős terhet róhatnak a pénztárcánkra. A közel-keleti és afrikai régiókat sok mobilszolgáltató a legmagasabb tarifázási zónák közé sorolja. Egy csupán néhány másodperces telefonhívás akár több száz forintot is felemészthet, ráadásul a legtöbb előfizetés esetében nincs külön figyelmeztetés a költségek mértékéről, sem pedig díjplafon, ami tovább növelheti a meglepetéseket.
Hasonló típusú csalások már korábban is előfordultak Magyarországon. 2015 körül a csádi +235-ös előhívóval történt tömeges csörgetés, de az elmúlt években más országok - például Gambia, Burkina Faso vagy Kongó - is érintettek voltak. A forgatókönyv mindig hasonló: egy rövid hívás után a gyanútlan ügyfél visszahív, a beszélgetés során pedig gyakran nem is szólnak bele, a cél csupán a hívás fenntartása és így a díj növelése.
A szolgáltatók javaslata szerint érdemes kerülni az ismeretlen, nemzetközi számok visszahívását. Ha valaki mégis visszahívta a számot és meglepően magas tételt talál a számláján, először a saját szolgáltatójánál tehet panaszt. Ha az ügy nem rendeződik, a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóságnál (NMHH) is kérhető kivizsgálás.