Sokan izgatottan várták, hogy végre megnyíljon a diszkontlánc boltja Magyarországon.

A Mere meglepő módon új területekre lépett, miközben a magyar piacon egyelőre a várakozás dominál.
Óriási meglepetéssel indult az október a közép-európai kiskereskedelmi piacon: az orosz hátterű Mere diszkontlánc végül nem Magyarországon, hanem Szlovákiában, Besztercebányán (Banská Bystrica) nyitja meg első boltját a térségben. A hír különösen érdekes, mivel az elmúlt hónapokban számos jel utalt arra, hogy a Mere magyarországi piacra lépése csak idő kérdése - most úgy tűnik, 100 kilométerrel odébb húzták meg az első vonalat.
A boltlánc, amely forradalmasítaná a diszkontpiacot!
A Mere egy költséghatékony, alacsony árrésű diszkontlánc, amelyet sokan az "orosz Lidl" vagy "orosz Aldi" néven emlegetnek, de ez a hasonlítás igencsak felületes. A lánc üzleti modellje eltér a megszokottól, és egyedi alapelveken nyugszik:
az átlagos 45-60 százalékos kiskereskedelmi árrés helyett csak 15 százalékos árrést alkalmaz, így a termékek ára akár harmadával is olcsóbb lehet a megszokottnál.
A diszkontlánc üzletei nem a kényelem vagy a látványosság jegyében készültek. Ezek a boltók egy letisztult, raktár jellegű elrendezéssel rendelkeznek, és általában külvárosi vagy ipari területeken találhatók. Kifejezetten az autós vásárlók igényeire optimalizálták őket, így a parkolás és a gyors bejutás is kiemelt szempont.
Kép: Shutterstock
Szlovákiában veszik kezdetét az események, de Magyarország emléke még mindig élénken él a szívünkben.
A besztercebányai bolt már büszkén viseli a Mere márkajelzést, de a hivatalos megnyitó időpontját még nem hozták nyilvánosságra. A szlovákiai működés irányításáért a pozsonyi Chain Stores SK felel, amely a szerbiai Hung Trade DOO tulajdonában áll. Érdekesség, hogy a Hung Trade több szálon is összefonódik az orosz Torgretail cégcsoporttal, amely mögött szankciókkal sújtott üzleti érdekcsoportok is állnak.
A Mere 2022-ben Csehországban is megpróbálta betörni a piacot, azonban számos európai országban komoly kihívásokkal nézett szembe. A balti államokban és az Egyesült Királyságban például az átcímkézést választotta, hogy kikerülje a politikai és gazdasági nyomásgyakorlást. Eközben a vállalatok egyre inkább kriptovalutákra támaszkodnak, hogy kijátsszák a nemzetközi szankciókat – ez a módszer az orosz cégek körében egyre népszerűbbé válik.
Mi a helyzet Magyarországon?
A Mere magyarországi terjeszkedéséről 2024 áprilisában érkezett az első hír: ekkor a vállalat képviselői e-mailben léptek kapcsolatba lehetséges üzleti partnerekkel, és világos, konkrét terveket mutattak be.
Budapesten és környékén 2025 első feléig 20 új bolt megnyitása van tervben, míg a következő három év során összesen 200 üzlet létrehozását tűzték ki célul. Az éves bevételi célt 700 millió euróra, ami körülbelül 280 milliárd forintnak felel meg, becsülték.
Ezzel a legutóbbi összeggel a Mere akár a legjobb tíz magyar kiskereskedelmi lánc közé is betörhetne – legalábbis a tervek alapján.
A magyar piacon és a kormányzat részéről eddig hivatalos tájékoztatás nem látott napvilágot a bolthálózat megérkezésével kapcsolatban. Noha a Mere hazai leányvállalata valóban megtette a szükséges lépéseket a bejegyzéshez, eddig egyetlen építkezés vagy boltnyitás sem kezdődött meg Magyarország területén.
Friss koncepció, új kihívások várnak ránk.
Amennyiben a Mere tényleg megérkezik Magyarországra, az alapjaiban változtathatja meg a diszkontpiac táját. Míg a Lidl és az Aldi a vásárlói élményre, az átlátható elrendezésre és a saját márkákra helyezik a hangsúlyt, addig a Mere a nyers funkcionalitásra és a rendkívül alacsony árakra fókuszál.
Az új modell azonban olyan lényeges kérdéseket is felhoz, amelyekre érdemes odafigyelni:
Milyen beszállítókkal dolgozik a cég? Milyen termékminőséget kínál? Mennyire lesz átlátható a működése egy szankcionált hátterű vállalat esetében?
Ezekre a kérdésekre egyelőre nincs válasz - de az biztos, hogy a Mere megjelenését nagy figyelem övezi mind a vásárlók, mind a konkurens cégek részéről.
Forrás: Világgazdaság
Indexkép: Shutterstock