A Techuniverzum egy lenyűgöző világ, ahol a technológia határok nélkül terjed, és a jövő innovációi már a mai valóság részét képezik. Itt a digitális forradalom nyomán született ötletek és kreatív megoldások találkoznak, formálva a mindennapi életünket. A


Közel fele a fiataloknak egy internet nélküli világban élne

A fiatalokat szokás digitális bennszülötteknek nevezni, akik az online tér nélkül el sem tudják képzelni az életüket. Azonban, ha jobban belegondolunk, egyre inkább mozdulni sem tud senki a digitális megoldások nélkül. A fiataloknak pedig talán szép lassan kezd elege lenni a digitális fogságból.

Brit tudósok egy átfogó felmérést végeztek annak érdekében, hogy feltérképezzék, miként használják a fiatalok az online világot, valamint mennyire tartják ártalmasnak a közösségi média platformokat. Az eredmények figyelemre méltóak és optimizmusra adnak okot.

Valószínűleg sokan tapasztalták már, hogy az online világ és a digitalizáció nemcsak előnyöket, hanem árnyoldalakat is hordoz. Ezen árnyoldalak közül az egyik legfigyelemreméltóbb a közösségi média elérhetősége és az azonnali tartalomfogyasztás iránti felnövekvő igény. Az utóbbi években egyre többször hallani a FOMO (Fear of Missing Out) jelenségről, ami lényegében a lemaradástól való félelmet takarja. Ez a félelem arra ösztönöz minket, hogy folyamatosan figyeljük a telefonunkat vagy a számítógépünket, hogy ne maradjunk le a legfrissebb eseményekről a közösségi médiában. Gyakran észre sem vesszük, hogy az algoritmusok milyen könnyedén beszippantanak minket. Különösen a TikTok esetében figyelhető meg ez a jelenség, hiszen a platform mögött álló csapat számos pszichológust vonultatott fel, hogy a felhasználók számára olyan tartalmakat kínáljanak, amelyek valószínűleg felkeltik az érdeklődésüket és összhangban állnak a nézeteikkel. Ennek eredményeként a TikTok rendkívül hatékonyan tudja elvonni a figyelmünket, és hosszabb időre elszakítani minket a valóságtól. Mindezek a tényezők pedig folyamatosan táplálják a kritikákat, amelyek a platformok működését célozzák.

Ezt a problémát pedig nemcsak a kutatók érzékelik. A The Guardian beszámolója szerint egy új felmérés eredménye arra jutott, hogy a fiatalok közel fele inkább egy olyan világban élne, ahol nincs internet. A felmérést a Brit Szabványügyi Intézet végezte; 1293 fiatalt kérdezett meg az internetezési szokásaikról. Az eredmény nagyon jól tükrözi azt, amit a tudósok évek óta mondogatnak: a megkérdezett 16 és 21 év közötti fiatalok közel 70%-a rosszabbul érzi magát a közösségi médiában eltöltött idő után, az 50%-uk pedig támogatná az úgynevezett "digitális kijárási tilalmat", amely korlátozná a hozzáférésüket bizonyos alkalmazásokhoz és webhelyekhez este 10 óra után. Az igazán meglepő és látványos pedig az, hogy 46%-uk azt mondta, hogy szívesebben élne egy internet nélküli világban.

Az internetezéssel kapcsolatos problémákra is nagyon jól rávilágít a felmérés, ugyanis a fiatalok negyede azt mondta, hogy naponta 4 órát vagy annál is többet tölt a világhálón, illetve a 42%-uk hazudott arról, hogy mit csinál az interneten. 40%-uk beismerte, hogy van rejtett profilja, sőt 27%-uk adta már ki magát valaki másnak. Szintén 27%-a a megkérdezett fiataloknak pedig már megosztotta a tartózkodási helyét idegenekkel.

A brit intézet által végzett felmérés előzménye, hogy Peter Kyle brit technológiai miniszter bejelentette, hogy a kormány fontolgatja annak a lehetőségét, hogy bizonyos alkalmazások - többek között a TikTok és az Instagram - számára kötelező legyen este 10 óta után megtiltani a fiatalok belépését. A szakemberek szerint hasznos lenne a "digitális kijárási tilalom", viszont ez önmagában nem oldaná meg a problémát, hogy a gyerekek ne legyenek káros tartalmaknak kitéve. Ennek elérése érdekében további intézkedéseket is be kellene vezetni, különösen annak ismeretében, hogy a fiatalok nem egy esetben nem a valós születési évüket adják meg.

Fontos azt is megjegyezni, hogy az idézett felmérésben a megkérdezettek háromnegyede azt állította, hogy a világjárvány miatt több időt töltött online, míg a válaszadók 68%-a érezte úgy, hogy az online töltött idő káros a mentális egészségre. A The Guardian megszólította Andy Burrowst is, az öngyilkosság megelőzésével foglalkozó Molly Rose Alapítvány vezérigazgatóját, aki úgy nyilatkozott, hogy a fiatalok egyértelműen tisztában vannak azzal, hogy milyen kockázatokat hordoz az online tér, sőt intézkedéseket várnak el a techcégektől a védelmük érdekében. A szakember továbbá azt is hozzátette, hogy rendkívül problémás, hogy az algoritmusok olyan tartalmakat kínálhatnak, amelyek önhibájukon kívül veszélyes bejegyzések, tartalmak irányába sodorhatják a felhasználókat. Andy Burrows úgy vélekedett: annak érdekében, hogy ennek gátat lehessen szabni, új törvényekre lenne szükség.

A fiatalok tehát egyre inkább tudatában vannak az online világ rejtett veszélyeinek. Rájöttek, hogy jóval több időt töltenek az interneten, mint amennyit egészségesnek tartanának, és sokan elismerik, hogy a digitális tér miatt olykor hazudtak, akár a szüleiknek, akár másoknak. Érdekes módon, egy jelentős hányaduk szívesen kipróbálná, milyen lenne egy internet nélküli élet. Ezzel együtt érzik, hogy az internet és a közösségi média milyen mértékű függőséget képes generálni, és a függőség elismerése már az első lépés lehet a szabadulás felé.

Több ízben beszámoltunk már arról, hogy az Apple Vison Pro nem lett sem egy sláger, sem egy sikertermék. Ha igazak a hírek, érkezik a második generációja, amihez valószínűleg fölösleges a vállalatnak nagy reményeket fűznie. Azonban, ha igazak a hírek, akkor érkezik egy másik szemüveg is, ami első olvasatra kimondottan érdekesen hangzik, illetve talán nem túlzás azt állítani, hogy nagyobb potenciált rejt magában, mint a Vision Pro.

Úgy tűnik, hogy az Apple izgalmas új irányba lép: a tervek szerint egy olyan okos szemüveget fejlesztenek, amely mögött a mesterséges intelligencia rejtőzik. Ha minden a tervek szerint halad, akkor a jövőben már a vásárlók kezébe kerülhet ez az innováció. Ha mindez megvalósul, 2026 különösen jelentős év lesz az Apple életében, hiszen ekkor várható az első hajlítható iPhone bemutatása is.

Mark Gurman, a Bloomberg neves Apple-szakírója arról számolt be, hogy az almás vállalat 2026 végén készül piacra dobni egy újfajta okosszemüveget. Az eszközben - Gurman leírása alapján - kamera, mikrofon és hangszóró is lesz, a viselője pedig az eszköz segítségével interakcióba léphet a vállalat virtuális asszisztensével, Sirivel. Ezen túlmenően a szemüvegen keresztül hívásokat lehetne lebonyolítani, zenét lehetne vele hallgatni, valamint a tájékozódást, navigációt is segítené. Igen, valahogy pont úgy, mint ahogyan azt a 2000-es években a sci-fi filmekben lehetett látni.

A híresztelés kapcsán az Engadget megjegyezte, hogy az Apple már régóta dolgozik a valódi kiterjesztettvalóság-szemüvegek megalkotásán, de eddig számos akadályba ütközött. Elsősorban a mesterséges intelligencia jelentett és jelent most is számára gátat, hiszen mind a mai napig a cég nagy lemaradásban van a konkurensekhez képest. A napokban tartandó WWDC (fejlesztők világkonferenciája) kapcsán lehet ugyan arra számítani, hogy szóba kerül a mesterséges intelligencia, azonban nagy durranásra hiába is várunk. Mindez pedig hatalmas versenyhátrányt jelent az almás vállalat számára.

Mark Gurman szerint amúgy az Apple mesterséges intelligenciája leginkább a Meta megoldásához fog hasonlítani, ami nem egy rossz alternatíva, viszont egyre fontosabb kérdés az, hogy mikor fog végre megérkezni. Lehet azt mondani - és nem is téves az állítás -, hogy az Apple az utóbbi években akkor lépett elő egy technológiával, amikor azt tökéletesre fejlesztette, bár ez még mindig elmaradás ahhoz képest, hogy egykoron ez a márka forradalmasította a technológiát. Azonban a jelenlegi helyzetben számos területen le van maradva, és nem igazán látszik az, hogy valami nagy dobással készülne a színfalak mögött. Ez persze nem zárja ki annak a lehetőségét, hogy van valami a cég tarsolyában, de ha ezzel nem áll nagyon gyorsan elő, akkor azzal a saját piaci súlyát veszélyezteti.

Related posts