Új irányvonalhoz érkezett a Tesla: Elon Musk lehet a kulcs a vállalat megmentéséhez az esetleges összeomlástól.

Május 8-án megrendezésre kerül a Portfolio Investment Day 2025, a befektetők számára kiemelkedő konferenciánk. Itt tapasztalt szakértők osztják meg legfrissebb befektetési stratégiáikat, legyen szó részvényekről, állampapírokról, nyersanyagokról, kriptovalutákról, ingatlanokról vagy akár műtárgyakról. Ne hagyd ki ezt a kivételes lehetőséget, jelentkezz most!
A befektetők már kaptak előzetes képet a Tesla első negyedéves teljesítményéről, amikor a vállalat közzétette az autóértékesítési adatokat. A 336 681 darab leszállított jármű jelentősen elmaradt a közel 380 000-es várakozásoktól, és
A tavalyi év hasonló időszakához viszonyítva 13%-os csökkenést mutatott a statisztika.
A vállalat kihívásai részben Elon Musk kormányzati szerepének és nemzetközi politikai tevékenységeinek növekvő kritikájára vezethetők vissza, amely egyre nagyobb elégedetlenséget szül a közvéleményben. A Tesla létesítményei előtt zajló tüntetések, az autók és töltőállomások megrongálása, valamint a tüntetők és Tesla-tulajdonosok közötti összecsapások aggasztó jelenségek, amelyek miatt a befektetők egyre inkább attól tartanak, hogy Musk jobboldali politikai nézetei elidegenítik a Tesla vásárlóit. Ez pedig komoly kihívást jelenthet a vállalat számára a márkaimázs újjáépítése terén.
Musk politikai szerepének negatív megítélése mellett sorra jöttek a hírek az elmúlt hónapokban, hogy a cég eladásai meredeken csökkennek világszerte, miközben az elemzőházak sorra vágják vissza a Teslára vonatkozó célárukat, és a vállalat piaci megítélése is romlik.
Bár a Tesla elsődleges üzleti tevékenysége továbbra is az autógyártásra összpontosít, az eladások csökkenése fényében nem meglepő, hogy az LSEG adatbázisa alapján szinte minden lényeges pénzügyi mutató esetében visszaesésre lehet számítani. Az elemzők konszenzusa a tavalyi első negyedév adataihoz viszonyítva a következőképpen fest:
A fontosabb számokon felül a befektetők kiemelten fognak figyelni a vezetői kommentárokra a jelentést követő szokásos konferencián. Érdekes módon azonban a cég átnevezte a konferenciát "company update"-re az erről szóló közleményében, ami miatt elindult a spekuláció, hogy milyen bejelentések jöhetnek a cégtől.
Az egyik nagy kérdés, hogy a menedzsment hogyan látja a Donald Trump által széles körben bevezetett vámok hatását. Az Oppenheimer elemzői hétfőn azt írták, hogy a Tesla "folyamatos márkaeróziója" az Egyesült Államokban és Európában már most is visszaveti az eladásokat, de nagyobb problémát jelent a vállalat számára a kínai kereslet esetleges gyengesége, és a vámok marzsokra gyakorolt hatása.
Az önvezető technológia kapcsán már a legutóbbi jelentésünkben is friss információkat kaptunk, és valószínű, hogy most is új fejleményekről számolhatunk be. A Tesla tájékoztatása szerint folyamatban vannak a tárgyalások Austin városával az első Robotaxi szolgáltatások elindításáról, amelyeket júniusra terveznek megvalósítani. Ugyanakkor a Reuters hírei alapján a cég a vámok miatt felfüggesztette a Kínából érkező alkatrészek szállítását a Semi és Cybercab modellekhez, ami valószínűleg késlekedéseket okozhat a járművek gyártásában és piaci megjelenésében.
A menedzsment várhatóan szóba hozza az Optimus névre keresztelt humanoid robot fejlesztésének részleteit, és remélhetőleg végre beszélnek a régóta várt, megfizethetőbb Tesla-modellről is. Emellett biztos, hogy Elon Musk személye is terítékre kerül, hiszen sok befektető abban bízik, hogy a DOGE helyett inkább a Tesla projektekre összpontosítja figyelmét és erőforrásait.
A Barclays elemzői figyelmeztetnek, hogy a csökkenő profitmarzsok vagy a Tesla vezetőségének visszafogott előrejelzése hideg zuhanyként hathat a részvényekre. A bank 2025-ös egy részvényre jutó eredmény-előrejelzése 2,24 dollár, ami elmarad a 2,65 dolláros konszenzustól, és jóval alacsonyabb az év eleji 3,20 dollár feletti konszenzusnál. A cég szerint ugyan van lehetőség egy pozitív narratívára annak kapcsán, ha Elon Musk kormányzati feladatainak lejártával újra a Teslára fog fókuszálni, valamint a cég közelgő önvezető autós eseménye is okozhat pozitív meglepetéseket, ezt ellensúlyozhatják a gyenge fundamentumok. A Barclays "egyenlő súlyozásra" ajánlja a Tesla részvényeit, és múlt héten 325 dollárról 275 dollárra csökkentette célárát.
Dan Ives, a Wedbush elemzője, úgy véli, hogy Elon Musknak célszerű lenne visszavonulnia a DOGE körüli kormányzati tevékenységektől. Az elemző szerint a befektetők egyre inkább attól tartanak, hogy Musk ilyen irányú elköteleződése elvonhatja a figyelmét a Tesla irányításáról, és politikai színezetet adhat a márkának, ami hosszú távon negatívan befolyásolhatja a vállalat hírnevét.
Az elemző véleménye szerint a márka hírnevében bekövetkezett károk következményeként a jövőbeni Tesla-vásárlók körében akár 15-20 százalékos tartós keresletcsökkenés is várható.
Ives több izgalmas bejelentésre számít a cégtől, amelyek között szerepel a Cybercab hálózat kiépítésének tervezett időpontja, a megfizethetőbb új modell gyártási ütemezése, az Optimus robot értékesítési stratégiája, valamint egy jövőbeli előrejelzés arról, hogy a vállalat miként kíván visszatérni a növekedéshez 2025-re.
Úgy tekintünk erre a helyzetre, mint egy fontos elágazásra az úton: ha Musk távozik a Fehér Házból, ugyanakkor várható némi márkakárosodás, de a Tesla visszanyeri legértékesebb erőforrását, a stratégiai gondolkodóját, aki mint fővezér fogja irányítani a vállalat vízióját, így a hosszú távú terveik lényegében változatlanok maradnak. Viszont, ha Musk úgy dönt, hogy a Trump-féle Fehér Házban marad, az jelentős hatással lehet a Tesla jövőjére, és a márkára gyakorolt negatív hatások valószínűleg fokozódni fognak.
Ives megjegyezte, hogy a Wedbush továbbra is bizakodó a részvény kilátásait illetően, és "felülteljesítés" besorolással rendelkezik, a célár pedig 315 dollárra rúg.
A Wells Fargo szakértői arra figyelmeztettek, hogy különböző területeken egyre több jel mutat a Tesla autói iránti gyenge keresletre. Kiemelték, hogy a Tesla Kínában 0 százalékos THM-et kínál az új Model Y modellekhez, ami a kereslet csökkenésének egyik jelét mutatja. Az Egyesült Államokban az új Model Y járművek New Yorkban 2-4 hét, Los Angelesben pedig szinte azonnal elérhetők, ami szintén a kereslet gyengülésére utal. A bank becslése szerint a Tesla idén 1,66 millió autót fog kiszállítani, ami éves szinten 7 százalékos csökkenést jelentene. A Wells Fargo arra is felhívta a figyelmet, hogy egy új, olcsóbb modell bevezetése alááshatja a Model Y iránti keresletet, ami negatívan befolyásolhatja a profitmarzsokat. A Wells Fargo "alulsúlyozás" besorolással és 130 dolláros célárral értékeli a Tesla részvényeit.
A Deutsche Bank elemzői a Tesla legfrissebb, első negyedéves értékesítési adatainak tükrében lefelé módosították az idei évre vonatkozó értékesítési előrejelzéseiket. Jelen becslésük szerint a Tesla várhatóan körülbelül 1,7 millió járművet fog értékesíteni ebben az évben, ami 5 százalékos visszaesést jelentene az előző évhez viszonyítva. A bank hangsúlyozta, hogy az eladások csökkenése minden földrajzi területet érint. Ezen kívül a Deutsche Bank arra figyelmeztetett, hogy a Tesla profitmarzsa a negyedik negyedévi 13,6 százalékról várhatóan a 10-11 százalékos szintre csökkenhet. A Deutsche Bank a Teslát jelenleg "vételi" ajánlással és 345 dolláros célárral értékeli.
A JP Morgan visszavágta a Teslára vonatkozó profitvárakozását a gyenge első negyedéves értékesítési számok után. Ennek kapcsán megjegyezte, hogy valószínűleg alulbecsülte a fogyasztói reakció mértékét a Teslával és Elon Muskkal kapcsolatban.
A Tesla értékesítési teljesítménye a vártnál gyengébben alakul, ami arra ösztönöz minket, hogy a korábbi konzervatív előrejelzéseinket lefelé módosítsuk. Ezen új, alacsonyabb becslések fényében várható, hogy a piaci konszenzus is tovább csökken.
- jelentette be a JP Morgan.
A bank szakértői előrejelzése szerint a Tesla 2025-re körülbelül 1,7 millió autót értékesít majd, ami részvényenként 2,30 dollárnyi nyereséget jelenthet az egész év során. A JP Morgan elemzői a Tesla részvényeit "alulsúlyozásra" javasolják, a célárat pedig 120 dollárban határozták meg.
A Tesla árfolyama decemberben még történelmi csúcsot ért el 488,5 dollárnál, majd a negatív híráram, és az általános piaci hangulatromlás közepette értékének több mint a felét elvesztette az elmúlt hónapokban.
Címlapkép forrása: Jabin Botsford a The Washington Post jóvoltából, Getty Images archívumából.
A jelen írás nem minősül befektetési tanácsadásnak vagy befektetési ajánlásnak. Részletes jogi információ