Itt az ideje, hogy különleges színt adjunk a híreknek: A Suzuki visszavette az irányítást, míg a Samsung SDI új fejlesztésekbe kezdett – ez történt a 24. héten!


Miközben az esztergomi Suzuki-gyár fokozatosan csökkenti a termelési kapacitását, és késlekedik az új elektromos modell bevezetésével, Gödön új fejezet kezdődik: a Samsung SDI kutatóközpontja mérnöki szakértelmével hozzájárul Magyarország akkumulátoripari pozíciójának megerősítéséhez. E két esemény jól illusztrálja, hogy az autóipar kulcsszereplői milyen eltérő módon reagálnak a globális kihívásokra. Összegyűjtöttük a járműipar legfrissebb eseményeit, és a kiemelt linkekre kattintva részletesebben is megismerheti a témákat.

2023 kiemelkedő teljesítménye után a Magyar Suzuki Zrt. esztergomi gyártása tavaly jelentős csökkenést mutatott: 2024-ben összesen 111.492 autót gyártottak, ami az előző év magas darabszámához képest visszaesést jelent. Ennek hátterében az áll, hogy a cég a 2023-as évben teljesítette a korábbi rendelésállományt. A visszaesés ellenére a Suzuki 12,94%-os piaci részesedésével sikeresen visszaszerezte vezető pozícióját Magyarországon, ahol a Vitara és az S-Cross modellek dominálnak az eladási rangsorban.

Ősszel debütál a márka első teljesen elektromos SUV modellje, az eVitara, amelynek gyártása Indiában zajlik. Azonban a piaci bevezetését nehezíti a kínai ritkaföldfém-export korlátozása: a mágnesek és akkumulátorok gyártásához szükséges alapanyagok hiányában a Maruti Suzuki kénytelen volt drasztikusan, kétharmadával csökkenteni a tervezett termelési mennyiséget.

A helyzet mindössze egy a sok hasonló közül. A Stellantis európai vezetője is kifejezte aggodalmát, miszerint bár június végéig biztosított a ritkaföldfém-ellátásuk, a jövő egyre inkább kiszámíthatatlanná válik. Kína új engedélyezési rendszere miatt a nyugatra irányuló szállítások üteme lassul, ami komoly nehézségeket okoz az elektromos autógyártás szempontjából kulcsfontosságú nyersanyagok esetében.

A Samsung SDI új kutatás-fejlesztési központot adott át Gödön, amely a valaha volt egyik legnagyobb ilyen jellegű beruházás Magyarországon. A 22,5 milliárd forintos fejlesztéshez az állam 5,5 milliárd forinttal járult hozzá, ezzel támogatva a magas hozzáadott értékű, mérnöki munkahelyek létrehozását az akkumulátoriparban.

A projekt fő célkitűzése az akkumulátorgyártás technológiai innovációinak előmozdítása, a gyártási kapacitás és a biztonság fokozása, továbbá a termelés gazdaságosságának és fenntarthatóságának javítása. Ez a központ a dél-koreai vállalat globális kutatás-fejlesztési hálózatának egyik kulcsfontosságú elemeként fog működni, és szoros együttműködésben áll majd a Budapesti Műszaki Egyetemmel és az Óbudai Egyetemmel. Ezzel a kezdeményezéssel nemcsak a vállalat fejlődését, hanem a hazai felsőoktatás modernizálását is támogatjuk.

Az autóipart globális erőátalakulás formálja: a kínai árháború, az amerikai-kínai technológiai konfliktus és az európai alkalmazkodási kényszer egyszerre alakítják a piacot. Az olasz Pirelli amerikai terjeszkedését veszélyezteti kínai befektetője, a Sinochem, míg a Michelin technológiai okokból zárja be egyik mexikói gyárát.

A kínai autógyártók, mint például a BYD, Geely és SAIC, saját logisztikai flottákkal bővítik exporttevékenységüket, miközben egyre több márkájuk található meg az európai piacon. Magyarországon jelenleg már tíz különböző kínai márka van jelen, és a BYD árazási stratégiájának köszönhetően erős árverseny alakult ki a piacon.

Kínában azonban a túlfeszített árharc veszteségeket hoz: a gyártók profitja csökken, az állam pedig figyelmeztet a piac torzulására. Eközben a globális járműipar geopolitikai tereppé vált - ahol a túlélés kulcsa az innováció, az önálló gyártás és a stratégiai alkalmazkodás.

Az Nvidia Németországban bevezeti első ipari célú mesterséges intelligencia felhőplatformját, amely innovatív megoldásokat nyújt a gyártás és logisztika területén az autóipar különböző szereplői számára, beleértve a BMW-t és a Mercedes-Benzet is. Ez a lépés új távlatokat nyithat a járműgyártásban, lehetővé téve a hatékonyabb és intelligensebb működést a piacon.

A fejlesztés fő irányvonala, hogy Európa önálló mesterséges intelligencia nagyhatalommá emelkedjen, elkerülve a külső infrastruktúrák függőségét. Az Nvidia ennek érdekében 20 új MI-gyár felépítését, valamint egy 18.000 chipből álló MI-rendszer megalkotását tervezi. Ezen technológiai előrelépés a kvantumszámítástechnika integrálásával is gazdagodhat; a vezérigazgató nyilatkozata szerint ez a szegmens is a gyakorlati áttörés határvonalán helyezkedik el.

Related posts