FilmKalauz: Szerelem és Halál - Egy Különleges Utazás az Érzelmek Tengerében Ebben a filmkalauzban felfedezzük a szerelem és a halál mély és összetett kapcsolatát, amely a mozi világában számos műalkotásban megjelenik. A filmek gyakran ábrázolják a két e
A Szerelem és halál (1975) Woody Allen egyik legszokatlanabb műve. Egyesíti magában a filozófiai paródiát, a történelmi szatírát, a szerelmi drámát és az egzisztenciális kérdéseket. Számomra azonban ennél sokkal többet jelentett. Ez volt az első Diane Keaton-film, amelyet a halála után láttam... és nem titok, hogy rendkívül nehéz élmény volt. Talán nem véletlen, hogy éppen ezt a filmet választottam újra, hiszen a halál témáját játékosan közelíti meg.
A film a napóleoni háborúk viharos időszakában játszódik Oroszország szívében. Allen által megformált karakter, Boris Grushenko, egy szorongó, filozofikus beállítottságú kisember, aki minden lehetséges módon próbálja elkerülni a katonai szolgálatot. Családja azonban más véleményen van: számukra a haza hívása szent kötelesség, és a férfi méltósága azt diktálja, hogy harcba szálljon.
Boris már a film nyitányában feltárja azt, amiről sokan titkon álmodoznak, de kevesen mernek hangosan beszélni: nem vágyik hősiességre, és főként nem kívánja az életét áldozni "egy olyan konfliktusért, amelynek okait senki sem képes világosan megfogalmazni."
Amit Woody Allen negyven évvel ezelőtt humorral és iróniával dolgozott fel, most a valóságban újra megjelenik. A Szerelem és halál szürreális visszatükrözése a mai világ eseményeinek, mintha csak a groteszk játék folytatása lenne. Az egyetlen különbség csupán a zászlók színei és a rendeletek nyelvezete.
Boris persze végül mégis eljut a harcmezőre, és ironikus az, hogy véletlenül hőssé válik.
A háború után Boris visszatér és újból találkozik Sonjával (Diane Keaton), a gyerekkori szerelmével, és a film itt indul be igazán. Sonja szellemes, kissé cinikus, de álmodozó hölgy, pont, mint Keaton sok szerepében.
A film igazi lelke a két főszereplő párbeszédeiben rejlik: hosszan elnyúló, szellemes filozófiai viták bontakoznak ki közöttük, ahol a halál, a hit és a szerelem szövevényes szálai összefonódnak. Olyan érzés, mintha Dosztojevszkij mély gondolatai és a Monty Python szellemes abszurditása együttesen formálták volna a forgatókönyvet.
Ezt a filmet mindig ajánlom azoknak, akik éppen most lépnek be Woody Allen különleges univerzumába.
Ez volt az utolsó igazán burleszkes vígjátéka, de már megjelennek benne a későbbi filmjeit meghatározó témák: a neurotikus, romantikus ábrándok, a nagy filozófiai kérdések és az a bizonyos "Allenes" önirónia, amit senki más nem tud úgy megvalósítani, mint ő.
A Szerelem és halál egyaránt játékos és fájdalmasan melankolikus. Olyan, mintha Csehov, Dosztojevszkij, Bergman és számos más filozófus és író szelleme egyesülne, hogy közösen szőjék ezt az összetett és lenyűgöző narratívát. A könnyed tréfák és a mély szomorúság határvonalán egyensúlyozva, ez a mű arra késztet minket, hogy elgondolkodjunk az élet és a lét mélyebb értelmén.
Woody mozija az a fajta kacagás, ami nem oldja fel a fájdalmat, csupán segít túlélni. Az irónia nem menekülés, hanem túlélési stratégia.
A Szerelem és halál arról szól, hogy az ember próbál értelmet lelni ott, ahol semmi sincs. Miközben mindent túlelemez, a világ elmegy mellette - háborúba, halálba, újabb abszurd körforgásba.
Amikor most néztem, Diane Keaton halála után, rájöttem: a humor képes visszaadni valamit abból, amit a világ elvett.



