Lázár János már el is juttatta a közbeszerzési törvény módosításának javaslatát, amely a Strabag ügyével kapcsolatos. | szmo.hu


A miniszter reggel meghozta a várva várt bejelentést, és estére már el is juttatta a törvénymódosítást az illetékesekhez.

Lázár János hétfő reggel a Facebookon bejelentette, hogy elindítja a közbeszerzési törvény módosításának folyamatát. Még aznap este már át is adta Kövér Lászlónak a "Közbeszerzésekről szóló 2015. évi CXLIII. törvény módosításáról" szóló javaslatát – vette észre a Telex.

A tervezet új kizáró okot vezetne be az állami építési beruházásoknál.

A szöveg értelmében az eljárásban nem vehet részt olyan ajánlattevő, részvételre jelentkező vagy alvállalkozó, aki, illetve akinek kapcsolt vállalkozása az elmúlt öt év során uniós értékhatárt elérő állami építési beruházás keretében a korábbi közbeszerzési vagy koncessziós eljárás során megkötött szerződésből eredő kötelezettségeit súlyosan megszegte. Ez különösen igaz abban az esetben, ha a jótállás vagy kellékszavatossági jog teljesítése a szerződésben vagy a felek megállapodásában rögzített határidőn belül nem valósult meg, és a határidő eredménytelenül telt el.

Lényeges szempont, hogy a rendelkezést a hatálybalépés időpontjában folyamatban lévő közbeszerzési eljárásokra is alkalmazni szükséges. Ez a Strabag számára azonnali következményekkel járhat, amennyiben megállapítják a súlyos szerződésszegést.

A Közbeszerzési törvény már eddig is szigorú kereteket állított fel. A 63. paragrafus 1. bekezdésének c) pontja világosan rögzíti, hogy az eljárást megindító felhívásban előírható, hogy bizonyos gazdasági szereplők nem vehetnek részt az ajánlattevői, részvételi vagy alvállalkozói szerepkörökben, illetve nem igazolhatják alkalmasságukat. Ennek értelmében kizárásra kerül az a szereplő, aki "az elmúlt három évben súlyosan megszegte a korábbi közbeszerzési vagy koncessziós eljárás keretében vállalt szerződéses kötelezettségeit, ami felmondáshoz, elálláshoz, kártérítési igényhez vagy egyéb szankciók érvényesítéséhez vezetett. Továbbá, ha a nyertes ajánlattevőként szerződő fél olyan magatartást tanúsított, amely a szerződés lehetetlenülését részben vagy egészben okozta, szintén kizárásra kerül."

A Magyar Építési és Közlekedési Minisztérium és a Strabag között feszültség alakult ki a Miskolcot a szlovák R4-es úttal összekötő M30-as autópálya szakaszának javítása kapcsán. Az újonnan átadott, 354 milliárd forintból készült úton 2024 elején több helyen szerkezeti elmozdulások, megcsúszások és repedések jelentek meg a burkolaton. Lázár János februárban határidőt szabott a szükséges javításokra, amely október végéig terjedt, ám a Strabag azt állítja, hogy az október 31-i átadási határidőt a minisztérium egyoldalúan tűzte ki, és műszaki okok miatt nem tudják azt betartani. A cég szerint folyamatosan tájékoztatták az Építési és Közlekedési Minisztériumot a helyzetről.

A feszültség a levegőben vibrált, különösen, amikor a miniszter a késésekről így nyilatkozott: "a Strabag átverte" minket. A minisztérium nem tétlenkedett, legutóbb már jogi lépésekkel is megfenyegette a vállalatot, ha a javítások további halasztása folytatódik.

Related posts