Egy budapesti matektanárnő különleges módszert talált ki, hogy motiválja diákjait: az osztályzatok helyett pizzával és izgalmas játékos pontszerzéssel jutalmazza őket. Az órák során a tanulók nemcsak a matematikai fogalmakat sajátítják el, hanem kreatív k
Egy budapesti középiskola tanárnője teljesen új alapokra helyezte a matektanítást: nála nincsenek röpdolgozatok, sem fekete pontok, helyette pontgyűjtés, csapatverseny és játékos tanulás segíti a diákokat. Barbarics Márta célja, hogy a matematika ne a stresszről, hanem a gondolkodásról szóljon.
A Petrik Lajos Két Tanítási Nyelvű Szakgimnázium fiatal matematika- és angoltanára, aki még csak néhány éve kezdte el tanári pályafutását, már egyetemi évei alatt elkötelezte magát amellett, hogy innovatív módszerekkel ösztönözze a diákokat a matematika iránti érdeklődésük fokozására. A Családinet csapata interjút készített Barbarics Mártával, és ellátogatott az egyik izgalmas órájára, hogy betekintést nyerjenek a tanítási stílusába és a tanulási környezetbe.
"A matek egyébként is egy mumustantárgy, a dolgozatoktól való stresszelésnek még negatívabb a hatása van. De ha tudják a diákok, hogy nincs tétje, hanem nyugodtan kísérletezhetnek, akkor ez a negatív stressz el tud múlni" - magyarázza a tanárnő.
A fiatal pedagógus néhány éve fedezte fel a gamifikációt, vagyis a játékosítás módszerét, amellyel pontgyűjtéssé, versennyé, sőt szinte kalandjátékká alakítja a matematikaórákat. A diákok különféle feladatokkal gyűjtenek pontokat - órai munkával, házival, vagy éppen egy előre megbeszélt "mini pontgyűjtő akcióval".
Ha valaki nem írja meg a házit vagy a dolgozatot, nem történik semmi, csak nem gyűjt pontot
„Legyél kreatív és egyedi a megközelítéseddel” – javasolja a tanárnő, aki mélyen hisz abban, hogy a bátorítás és a pozitív megerősítés sokkal eredményesebb, mint a büntetések alkalmazása.
Pontok, avatarok és pizzázás – így épül fel a rendszer varázsa!
A diákok minden hónapban egy adott témakörben mélyedhetnek el, ahol maximum húsz pontot gyűjthetnek össze. Emellett a témazáró dolgozat további tíz pontot ér, így lehetőségük nyílik a teljesítményük növelésére. A legelkötelezettebbek "mesterpontokat" is szerezhetnek, amelyekért izgalmas jutalmak várnak rájuk: például segítségkártyát a dolgozathoz, extra időt a határidők betartásához, vagy akár egy ízletes házi süteményt, esetleg egy közös pizzázást, amellyel még inkább feldobhatják a tanulás élményét!
A rendszer alkalmazkodik a digitális világ kihívásaihoz: a diákok egy virtuális osztályteremben nyomon követhetik a pontjaikat, ráadásul egyedi avatart is választhatnak maguknak (például egy Star Wars hősét). Emellett telefonos alkalmazások segítségével is teljesíthetik a feladatokat, így a tanulás élménye még interaktívabbá válik.
"Szerintem erről kellene szólnia a matematika oktatásnak. Az életben nem a másodfokú egyenlet megoldóképletét kell tudnod. Az a lényeg, hogy te hogyan fejleszted vele az agyadat" - vallja Barbarics Márta.
"A gyerekek lelkesen gyűjtögetik a pontokat."
A 11. osztály angol nyelvű matematikai óráján a diákok csapatban dolgoznak, és minden helyes válaszért pontokat kapnak. A tanulók izgatottan futkosnak a tanárnőhöz, hogy ellenőriztessék a megoldásaikat. A csoport szerint a pontrendszer igazságos és motiváló: „Nem is olyan nehéz elegendő pontot összegyűjteni a négyeshez vagy az ötöshez, de folyamatosan oda kell figyelni a munkára” – mesélik lelkesen.
Barbarics Márta kifejezi: "Akik a klasszikus tanulási módszereket részesítik előnyben, azok számára is van lehetőség, hiszen ha alaposan felkészülnek a témazáróra, ugyanazt a célt elérhetik."
A "felfedeztető matematikaoktatás" megközelítéssel tanít, amely lehetővé teszi a diákok számára, hogy saját tapasztalataik és felfedezéseik révén mélyebb megértést nyerjenek a matematikai fogalmakról. Ez a módszer ösztönzi a kreatív gondolkodást és a problémamegoldó készségeket, miközben aktív részvételre és önálló tanulásra bátorítja a tanulókat.
Barbarics Márta aktívan részt vesz egy olyan kutatásban, amelyet az MTA támogat, és amely a "felfedeztető matematikaoktatás" innovatív megközelítését elemzi. A program célja, hogy a diákok ne csupán kész képleteket tanuljanak meg, hanem saját maguk fedezzék fel a matematikai összefüggéseket. Ez a módszer nemcsak a gondolkodásmódjukat fejleszti, hanem jelentősen hozzájárul a problémamegoldó képességük erősítéséhez is.
Nem az a cél, hogy bemagold a képletet, hanem hogy rájöjj, hogyan működik. Az életben úgysem lesz szükséged a másodfokú egyenlet megoldóképletére, de az, ahogy megtalálod a megoldást, fejleszti az agyadat
„Tedd különlegessé a szövegedet!” – ajánlja a tanárnő lelkesen.
A kísérleti osztályban gyakorlatilag elhagyták a hagyományos tanmenetet, lehetővé téve, hogy minden diák a saját ütemében haladjon. "Ha valakinek kezdetben nehézségei adódnak, az sem baj; a lényeg, hogy törekedjen a megoldásra. Hagyok elegendő időt, és csupán egy kis támogatást nyújtok, ha szükséges" - mondja Barbarics Márta.




